Det kan være svært at finde ud af, hvad en rejse koster, hvis man bruger det udskældte rejsekort fremfor en billet. Men det skal nu være nemmere at få fat i de oplysninger.
Det er forbrugerombudsmand Henrik Øe blevet stillet i udsigt af selskabet bag rejsekortet på et møde tirsdag.
- Det skal være væsentligt nemmere at finde ud af, hvad en rejse kommer til at koste på rejsekortet, og om der er et billigere alternativ, siger Henrik Øe til Ritzau.
- Rejsekortet skal oversætte de forskellige takster rundt omkring i landet for forbrugerne, lige som det klart skal fremgå på hjemmesiden, hvilke rabatordninger der er, siger han.
Selskabet har nu sommeren over til at få rettet op på hjemmesiden, så det bliver nemmere at finde ud af, hvad det koster at rejse fra A til B.
For selv om rejsende typisk tror, at kortet er en vej til billigere rejser, kan det eksempelvis koste over 100 kroner mere at rejse tur-retur mellem Jylland og Sjælland på kortet end med en almindelig billet med ung- eller pensionistrabat.
Forbrugerombudsmanden har også bedt selskabet om at give kunderne klar besked om, hvad de har brugt af penge på at rejse. Den hjemmesideløsning, som selskabet har i dag, lever ikke helt op til lovens krav.
- Vi har aftalt, at der fra og med i dag er et telefonnummer, man kan ringe på. Her kan man bestille en udskrift over de transaktioner, man har foretaget 13 måneder tilbage, siger Henrik Øe.
Men det er ikke holdbart, at man skal ringe til selskabet for at få oplysningerne. Selskabet bag rejsekortet har ligeledes lovet at arbejde på en selvbetjeningsløsning hurtigt muligt.
/ritzau/