24,3 procent af danskerne mener, at diskussionen om falske nyheder har påvirket deres tillid til medierne i en negativ retning. Det viser en ny meningsmåling foretaget af Wilke for Jyllands-Posten.
Ifølge medieanalytiker fra Medietrends.dk Jan Birkemose er det et alt for højt tal.
- Grundlæggende viser det, hvad flere har frygtet. Nemlig at et stigende antal mennesker ikke længere kan kende forskel på falske og sande nyheder, fordi det hele bliver blandet sammen på de sociale medier.
- Og det er selvsagt et problem, som man bør tage meget alvorligt, siger han til Jyllands-Posten.
Diskussionen om falske nyheder - eller fake news - tog fart under den amerikanske præsidentvalgkamp sidste år.
Her blev det afsløret, hvordan falske historier blev delt i tusindtal på sociale medier. Siden har USA's præsident, Donald Trump, flere gange beskyldt traditionelle medier for at bringe fake news.
Meningsmålingen får mediekommentator fra Information Lasse Jensen til at opfordre medierne til at kigge indad.
- Vi journalister har denne her ideelle og nærmest urørlige idé om, hvad der er godt og dårligt. Men hvis den ikke stemmer overens med det, folk oplever, så er der jo et problem, siger han til Jyllands-Posten.
Størstedelen af danskerne - 63,7 procent - har dog ikke fået påvirket deres syn negativt på de danske medier. Men tidligere målinger af mediers troværdighed viser, at problemet er der.
Ifølge meningsmålingen er det især de 18-29-årige, der har mistet tillid til medierne. Det svarer til 28,1 procent.
Flere efterlyser derfor, at folkeskolen lærer unge at se, hvad der er fake news.
Undervisningsminister Mette Riisager (LA) kalder det da også "meget", når en fjerdedel af de unge er blevet mere skeptiske.
Men hun forklarer, at folkeskolen er i gang.
- Kildekritik er allerede integreret i danskundervisningen. Så børn og unge får i de nuværende rammer værktøjer og kundskaber til at skelne mellem sande og falske nyheder, siger hun til Jyllands-Posten.
/ritzau/