Fronterne er trukket benhårdt op i forhandlingerne om DSBs togpersonales fremtidige løn.
Det står klart efter nye møder mellem Dansk Jernbaneforbund og Dansk Industri i denne uge. Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, siger til Avisen.dk, at forhandlingerne er afbrudt.
- Vi er simpelthen så voldsomt langt fra hinanden. Jo længere tid vi snakker, jo mere bevæger vi os væk fra hinanden. Det gav ikke mening at fortsætte, siger Henrik Horup.
Striden om togpersonalets løn- og arbejdsvilkår er opstået, efter at DSB i efteråret 2017 meldte sig ind arbejdsgiverorganisationen Dansk Industri. DSB-medarbejdere, der før var statsligt ansatte, skal nu flyttes over på andre overenskomter. En lang række lokalaftaler er opsagt.
Henrik Horup siger, at han er blevet mødt med en række krav om forringelser af togpersonalets nuværende vilkår, blandt andet lønnedgang på op mod 4000 kroner om måneden plus kortere varsel af arbejdstider.
Nej tak til rabatter til DSB
- Sådanne aftaler om markante forandringer kan jeg ikke indgå. Dansk Jernbaneforbund har i forvejen en overenskomst med Dansk Industri, som blandt andet gælder for de ansatte i Arriva, men den vil DSB ikke have. De ønsker deres egen overenskomst, men det kan ikke være meningen, at vi skal indgå aftaler, hvor DSB får rabat på 3000-4000 kroner, siger Henrik Horup.
I slutningen af juni meldte et ekstraordinært stort antal lokomotivførere sig syge i flere dage med en række aflyste tog på centrale strækninger som konsekvens. DSB anså sygemeldingerne som en overenskomststridig, kollektiv arbejdsnedlæggelse, og sagen endte i Arbejdsretten og Tjenestemandsretten, hvor lokomotivførerne blev pålagt at gå i arbejde igen. Det kom i den forbindelse frem, at der blandt medarbejdere er stor frustration på grund af uvisheden om de fremtidige ansættelsesforhold.
Siden blev der gjort nye forsøg på at nå til enighed i forhandlinger mellem Jernbaneforbundet på den ene side og DSB og Dansk Industri på den anden side.
- Hvis DSB ønsker så markante forandringer, må de komme med kravene til de næste overenskomstforhandlinger i 2020. Vi kan heller ikke fremsætte lønkrav midt i perioden, siger Henrik Horup.
Utrygge medlemmer
Spørgsmålet om DSB-medarbejdernes fremtidige vilkår verserer allerede som en sag ved Arbejdsretten. Her sætter Dansk Jernbaneforbund bistået af LO spørgsmålstegn ved, om DSB overhovedet havde lovhjemmel til at melde sig ind i Dansk Industri.
Selv om der er lagt op til, at forhandlerne skal gøre endnu et forsøg på at nå til enighed i slutningen af august - før retssagen kører - har Henrik Horup ikke store forventninger om et resultat. Han afventer sagen i Arbejdsretten.
- Jeg kan godt mærke, at medlemmerne er utrygge. De er vrede på DSB, og jeg kan godt forstå dem, siger han.
I Dansk Industri genkender man ikke billedet af, at forhandlingerne er afbrudt, som Dansk Jernbaneforbund meddeler. Men derudover ønsker DI ikke at kommentere forhandlingsforløbet.
Heller ikke DSB genkender billedet af, at forhandlingerne skulle være strandet. De fortsætter i august, lyder det fra Poul Gemzøe-Enemark, chefforhandler for DSB.
Nuværende medarbejdere skal ikke frygte for forringede lønvilkår, slår han fast.
- DSB vil naturligvis overholde de gældende overenskomster i DI. Drøftelserne i DI handler om supplerende lokalaftaler til Jernbaneoverenskomsten. Som tidligere informeret vil den enkelte medarbejder samlet set ikke få forringet deres løn og pension. Der er ikke stillet krav om, at nuværende medarbejdere skal gå 4.000 kroner ned i løn, udtaler Poul Gemzøe-Enemark i en intern artikel i DSB.