Københavnerne må igen vente på at krydse skandaleramt bro
Inderhavnsbroen er igen forsinket - nu driller åbne/lukke funktionen. Aflevering er rykket til start juli.
Inderhavnsbroen bliver en 180 meter lang bro, der anlægges mellem Havnegade ved Nyhavn og Nordatlantens Brygge/Grønlandske Handels Plads. Indvielsen er dog blevet forsinket flere gange.
Inderhavnsbroen bliver en 180 meter lang bro, der anlægges mellem Havnegade ved Nyhavn og Nordatlantens Brygge/Grønlandske Handels Plads. Indvielsen er dog blevet forsinket flere gange. Foto: Omar Yassen, Unsplash/Free


Københavnerne må efterhånden have vænnet sig til at se på en ufærdig, gabende bro mellem Nyhavn og Christianshavn.

Og selv om broen endelig efter årevis af forsinkelser skulle have stået færdig i denne måned, må man endnu en gang væbne sig med tålmodighed.

For arbejdet med Inderhavnsbroen eller "Kyssebroen", som den bliver kaldt, er forsinket igen - denne gang til juli.

Det er entreprenørfirmaet Valmont SM, der har rykket det forventede afleveringstidspunkt, hvor Inderhavnsbroen bliver overdraget til Københavns Kommune, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

- Det er utilfredsstillende, at arbejdet volder så mange vanskeligheder.

- Vi følger processen tæt og kan garantere, at der bliver arbejdet på højtryk for at få Inderhavnsbroen færdig, lyder det fra serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

For det er langt fra første gang, at åbningen af broen er blevet udskudt. Den skulle oprindeligt have stået klar i 2013, men så var broens søjler for høje, siden var der problemer med revnet beton og så voldte wiresystemet problemer.

Denne gang er det finjusteringen af åbne/lukkefunktionen, der driller. Og hvor meget de mange forsinkelser kommer til at koste er endnu ikke til at sige, siger Anders Møller.

- Det kan vi ikke gøre op på nuværende tidspunkt. Det er klart, at det forløb, der har været med broen, giver et længere retligt efterspil. Men det er alt for tidligt på nuværende tidspunkt at udtale sig om, hvordan det falder ud.

Allerede i sidste måned lød det fra kommunen, at der stadig manglede lidt før broen kunne stå klar.

- Det er de sidste meget vigtige detaljer, der skal sikre, at denne meget komplicerede brokonstruktion kommer til at fungere helt, som den er bestilt.

- Broen er konstrueret, så den svinger i en let s-kurve, samtidig med at den har to bevægelige brofag, der skal skydes frem og tilbage i s-kurven. Derfor kræver det helt skarp millimeterpræcision at få den til at køre perfekt, lød det fra Anders Møller.

Først når broen er blevet afleveret til kommunen, og de sidste test er foretaget, bliver åbningsdatoen fastsat.

Og så må københavnerne se om det bliver til kys på broen i juli, eller om de endnu en gang må nøjes med luftkys mellem de to havnebredde.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.