Forbrugsekspert: Remas højere mælkepriser styrker image
Når Rema 1000 hæver prisen på mælk, ligger det helt i tråd med kædens øvrige bæredygtige tiltag, mener ekspert
Danske mælkeproducenters fremtid er truet, mener Rema 1000, der sætter prisen for en liter mælk op med 50 øre.
Danske mælkeproducenters fremtid er truet, mener Rema 1000, der sætter prisen for en liter mælk op med 50 øre. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Rema 1000's nyeste initiativ, der hæver mælkeprisen for at støtte danske mælkebønder, vil give kæden point på den allerede godt kørende image-konto.

Sådan lyder vurderingen fra Dorte Wimmer, der er ansat i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia og har arbejdet med detailhandel, trends og forbrugeradfærd i over 15 år i danske og internationale koncerner.

- Jeg tror, de vil få nogle gode point på deres image-konto, ligesom de har fået med deres andre tiltag, siger hun og fortsætter:

- De har været gode til at positionere sig i forhold til madspild. Alle deres tilbudsvarer køber man et styk af, fordi de arbejder mod madspild.

- For et par måneder siden gik de også ud og sagde, at de ville sælge brød i mindre pakninger, fordi man ellers ikke når at spise det. Det her ser jeg som næste skud i kanonen.

Rema 1000 har meldt ud, at kæden hæver prisen for en liter mælk med 50 øre, som går ubeskåret til mælkebønderne.

Det sker ifølge supermarkedet selv, fordi man ønsker at støtte de danske bønder til at blive på markedet, så de danske forbrugere - også på den lange bane - kan handle dansk mælk i supermarkedet.

- Jeg tror også, de har tænkt, at 50 øre ikke er en stigning, der får forbrugerne til at tænke, at det bliver for dyrt at handle i Rema 1000, lyder det fra Dorte Wimmer.

- Det havde været noget andet, hvis de satte prisen på for eksempel kød op. Kød er tit noget, der kan styre, hvilken kæde vi lægger vores penge i. Mælk er mere noget, man bare køber, når man er på indkøb, fortsætter hun.

Ifølge Dorte Wimmer er der god grund til at tro, at discountkædens strategi virker. For ser man på forbrugernes loyalitet, ligger kæden på andenpladsen næstefter Irma.

- Jeg tror, det har noget at gøre med, at de har holdninger, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.