Nationale test.
To ord, der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på folkeskolelærere og elever.
Testen blev indført ved starten af skoleåret 2006/2007 af Anders Foghs daværende VK-regering og havde det formål at give lærerne et pædagogisk redskab til at kunne vurdere elevernes faglighed.
Men evalueringssystemet har alt andet været en succes. Lærerne savner medbestemmelse, og mange kritiserer det for at være et redskab, der udelukkende er til for politikerne selv.
Fredag har to folkeskole-eksperter, professorerne Svend Kreiner og Jeppe Bundsgaard, sendt et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager (LA) og Folketingets undervisningsudvalg, hvor budskabet er soleklart:
Giv lærerne magten over testen!
Her opfordrer de to eksperter til, at lærerne får mere friplads til at tilrettelægge og vælge hvilken sværhedsgrad den enkelte elev skal starte testen på.
Lærer: Spørgsmål til elever er groteske
Folkeskolelærer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg har længe ment, at de nationale test var spild af tid. Hun mener ikke, at niveauet i testene svarer til elevernes niveau.
- I dag er det ikke den enkelte lærer, der bruger testene. Det er politikerne, der bruger dem til at klappe sig selv på skulderen. Jeg har så mange andre muligheder for at vurdere mine elevers faglighed, blandt andet ved læringsmål og evalueringer i lærebøgerne, siger 39-årige Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg, der underviser på Sevel Skole i Vestjylland.
Eleverne testes blandt andet i dansk og læsning i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6. klasse samt i fysik/kemi i 8. klasse.
Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg mener, at det er grotesk, at elever i 2. klasse skal svare på, om en ”kurder i Istanbul er en minoritet?”. Et spørgsmål hendes egne elever har været udsat for.
- Der er jo ingen elever i 2. klasse, der ved, hvad en ’kurder’ eller en ’minoritet’ er, og det kan vi heller ikke forvente, at de ved, mener den 39-årige folkeskolelærer.
"Har følt, at jeg ikke slår til"
Lærerlockout, reformer og test til den store guldmedalje. Tilværelsen som lærer har de senere år ikke været nogen dans på roser for den vestjyske lærer. Der er alt for meget detailstyring fra Christiansborg, mener hun.
Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg udfører de nationale test, men hun fortæller også til sine elever, at hun ikke bruger dem til noget som helst.
- Jeg fortæller dem, at jeg ikke vurderer deres faglighed ud fra testene. Mange elever har det sådan, at de bare skal overstås, og sådan har jeg det sådan set også, siger hun.
Anne Marie Kirkegaard Lindbjerg har da også overvejet, om hun skulle skifte branche og vende tilbage til jobbet som klinikassistent hos en tandlæge, hvor hun var ansat, inden hun blev uddannet lærer i 2005.
- Nogle gange, kan man godt føle, at man ikke slår til som lærer, når der hele tiden kommer noget nyt oppefra. Under lærerlockouten tænkte jeg virkelig, om det var det hele værd, eller om jeg skulle vende tilbage til mit tidligere job. Men jeg elsker at være sammen med mine elever, og de giver mig energi, så jeg føler, at jeg er det rette sted, siger hun.