Flyselskaber i benhård kamp
Strejker og stridigheder er blevet hverdag i en hård flybranche, hvor kampen om billige flybilletter raser.
Flyselskaberne kæmper hårde kampe i disse år. Både mod konkurrenter, men også med de ansatte, som skal være mere effektive og billigere.
Flyselskaberne kæmper hårde kampe i disse år. Både mod konkurrenter, men også med de ansatte, som skal være mere effektive og billigere. Foto: Colourbox/free


Flyselskaberne kæmper udadtil om kunderne og de billigste flybilletter, og internt med de ansatte piloter, stewardesser og stewarder om at reducere omkostningerne.

Redaktør på luftfartsmediet Check-Inn, Andreas Krog, siger, at besparelser på omkostningerne og deraf stridigheder mellem luftfartsselskaberne og de ansatte er en tilbagevendende begivenhed.

- Sidste år nedlagde eksempelvis piloterne i det tyske luftfartsselskab Lufthansa arbejdet 10 gange, det franske luftfartsselskab Air France blev ramt af en to uger lang strejke blandt piloterne, der kostede selskabet tre milliarder kroner.

- SAS har lige overstået en strejke, og en strejke blandt Norwegians piloter er i gang. 70 piloter er gået i strejke efter at forhandlinger om pensionsvilkår og antallet af flyvetimer er brudt sammen. Strejken ventes at blive udvidet onsdag til at omfatte 700 piloter, siger Andreas Krog til Ritzau.

Det handler kort og godt om, at de ansatte skal være mere effektive og billigere i drift. Eksempelvis vil Norwegian have piloterne til at flyve flere timer årligt.

- I dag flyver de 700 timer, men Norwegian vil have dem til at flyve 900 timer, som er tilladt af EU, siger Andreas Krog.

Spørgsmål: Når flyselskaberne presser hinanden i konkurrencen om kunderne, kan nedskæringerne så risikere at gå ud over flysikkerheden?

- Det vil umiddelbart ikke gå ud over sikkerheden, at flyselskaberne reducerer omkostningerne. Man kan også rette blikket mod kunderne, der må spørge sig selv, om det skal være billigere at flyve til Paris end tage toget til Aarhus, svarer Andreas Krog.

Spørgsmål: Piloter og kabineansatte har ry for, at have haft nogle meget lukrative løn og ansættelsesvilkår. Er det dem, de fortsat kæmper for?

- De har haft meget lukrative vilkår, men det ligger mange år tilbage. Der er blevet luget ud i de første sparerunder, svarer Andreas Krog.

Den konstante priskrig har varet de seneste 15 år.

- Selskaber som Ryanair og Easy Jet er startet op på et blankt papir uden den historik, som de gamle, traditionelle selskaber har med sig. I eksempelvis Ryanair flyver piloterne de 900 timer, som EU tillader, og de får kun løn, når de flyver, og det godt 80 euro i timen.

- Nogle af dem har deres eget selskab i eksempelvis Irland, hvor de sælger deres arbejdskraft igennem, siger Andres Krog, der forventer flere strejker fremover blandt de ansatte i flyselskaberne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.