Flertal: Valgkamp fyldte for meget i medierne
To ud af tre mener, at folketingsvalget har fyldt for meget i medierne, viser ny undersøgelse. Og valgdækningen har også været mere intens end tidligere, mener eksperter.
- Hvis man ikke stemmer på hverken Lars eller Helle og måske er lidt ligeglad med, hvad de siger, så føler man jo, at mediedækningen har været forkert, mener lektor i journalistik.
- Hvis man ikke stemmer på hverken Lars eller Helle og måske er lidt ligeglad med, hvad de siger, så føler man jo, at mediedækningen har været forkert, mener lektor i journalistik. Foto:Scanpix/Arkiv


Folketingsvalget har fyldt for meget i medierne. Det mener et flertal af danskerne ifølge en ny undersøgelse, analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk blandt en repræsentativ gruppe på 1.015 danskere.

På spørgsmålet ’hvad mener du om omfanget af sendetid og spalteplads, som medierne brugte på dækning af folketingsvalget?’ svarer hele 67,7 procent, at det fyldte for meget. 26 procent mener, valgdækningen var tilpas, mens 1,7 procent mener, der var for lidt valg i medierne.

Eksperter peger på, at en overfladisk valgdækning og for meget taletid til de to statsministerkandidater har trættet danskerne.

For overfladisk

Medieforsker fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Jakob Linaa Jensen mener, at et øget tidspres hos journalister og borgere har givet en mere overfladisk dækning af valgkampen.

- Dækningen har været intens og af mere overfladisk karakter, hvor partiledere skal svare hurtigt på ja/nej spørgsmål, og hvor der ikke er tid til fordybelse, siger Jakob Linaa Jensen.

Han mener, at der er brugt mere tid på at diskutere valgkampens form end på politisk indhold. Fokus har i højere grad været på, hvordan partierne fører valgkamp og brug af de sociale medier, forklarer han.

Jakob Linaa Jensen mener, at befolkningen er træt af den overfladiskhed. Men samtidig bærer de selv skylden for den. For det er de færreste, der i dag har tid til at gå i dybden:, lyder det fra forskeren:

- Vi lever i en kultur, hvor der desværre ikke så meget tid til eftertanke og fordybelse. Medierne bliver hurtigere, og befolkningen bliver mere ukoncentreret. I en travl hverdag er der ikke tid til fordybelse, og folk har ikke tid til at læse lange analyser. Samtidig har journalisterne heller ikke tid til at skrive de lange analyser, fordi de arbejder under et konstant tidspres, siger Jakob Linaa Jensen.

Derudover ser han også, at folk er trætte af de politiske kommentatorer.

- Ikke mindst fordi de så ofte tager fej i deres forudsigelser, siger han.

For meget Lars og Helle

Men også det omfattende fokus på Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen har trættet folk, mener studielektor og PhD-studerende i journalistik på RUC Mads Eberholst. Han har analyseret mediernes valgdækning under valgkampen.

Han er ikke overrasket over resultatet af Wilke-undersøgelsen, der viser, at flertallet mener, valget har fyldt for meget i medierne.

Mads Eberholst understreger, at der ikke er data, som gør det muligt at sammenligne mediedækningen i år med valget i 2011. Men det er hans indtryk, at valget har fyldt mere.

Og så har dette års valgkamp haft en anden karakter end tidligere, fortæller han:

- Der er ikke nogen tvivl om, at vi i denne omgang har haft et præsidentvalg, forklarer Mads Eberholst

Han henviser til den iscenesættelse af valgkampen som en duel mellem to kandidater, der kæmper mod hinanden, som man kender det fra de amerikanske valgkampe.

Sammen med forskere fra RUC kunne Mads Eberholst under valgkampen måle, at 50 procent af mediernes taletid er gået til Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen som de to ’præsidentkandidater’.

- Og hvis man hverken stemmer på Lars eller Helle og måske er lidt ligeglad med, hvad de siger, så føler man jo, at mediedækningen har været forkert, forklarer Mads Eberholst.

For let at sige

Men mediernes valgdækning er vigtig for demokratiet, og derfor er det naturligt, at det fylder meget, mener professor i kommunikation fra RUC Kim Schrøder. Han opfordrer dog medie-bosserne til selvransagelse.

- Det er mediernes pligt at tage en valgkamp alvorligt, da de jo skal oplyse borgerne om, hvad de forskellige partier står for. Og hvis folk synes, det fylder for meget, så kan de jo lade være med at se det, siger Kim Schrøder.

Han tilføjer, at der er andre medietilbud uden valgdækning, som man kan vælge. For eksempel peger han på, at TV- Avisens valgdækning ikke var altoverskyggende.

- Det er for let at sige, at der er for meget valgkamp. Man kan jo bare lade være med at se eller læse om det, fastslår han.

Men han mener samtidig, at medierne burde overveje, om de så har prioriteret rigtigt i valgdækningen.

- For når der er så mange, der mener, dækningen har været for meget, burde det give anledning til selvransagelse hos tv- og avisredaktørerne. Er der noget, de kan gøre anderledes? lyder det fra kim Schrøder.

TV 2: Intens valgdækning giver højere stemmeprocent

Hos TV 2 fortæller nyhedsdirektør Michael Dyrby, at de ikke har skruet op for valgdækningen i forhold til sidste valgkamp.

Faktisk har hovedkanalen TV 2 haft færre valgprogrammer denne gang, men de har til gengæld været større, og de har ligget i bedste sendetid.

Men søsterkanalen TV 2 NEWS har kørt som en valgkanal. Og med stor succes, fortæller Michael Dyrby:

- TV 2 NEWS har haft sine tre bedste uger nogensinde med exceptionelt høje seertal. Og det viser jo, at der er en gruppe, som er helt vilde med valget og ikke kan få nok, lyder det fra Michael Dyrby.

Han mener, at den intense valgdækning fra mediernes side er med til at styrke demokratiet.

- Sammenlignet med andre europæiske lande så dækker Danmark valgkampe meget mere intenst. Til gengæld har vi også en højere stemmeprocent, siger han.

Han anerkender dog, at den brede befolkning synes, at dækningen fylder for meget, og at valget er blevet udstillet som et præsidentvalg.

- Det er klart, at det er noget, vi vil tage bestik af til næste gang. Det kan godt være, at vi ikke skal have så mange programmer, hvor der kun er to statsministerkandidater, siger Michael Dyrby.

Det svarede danskerne

Hvad mener du om omfanget af sendetid og spalteplads, som medierne brugte på dækning af folketingsvalget?

 

Det var for lidt 1, 7  %

Det var tilpas 26,0 %

Det fyldte for meget 67,7 %

Ved ikke 4,7   %

 

I alt har 1.015 repræsentative danskere har deltaget i rundspørgen, lavet af analysebureauret Wilke for Avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.