Europæiske cykelmetropoler vil give lastbiler nyt look
København og fire andre cykelbyer vil have fælles EU-regler for lastbilers udseende for at forhindre ulykker.
Københavns Kommune vil have EU til at lave fælles regler for lastbilers udseende for at undgå højresvingsulykker.
Københavns Kommune vil have EU til at lave fælles regler for lastbilers udseende for at undgå højresvingsulykker. Foto: Nikolai Linares/Scanpix


Antallet af fodgængere og ikke mindst cyklister, der bliver påkørt af lastbiler, skal ned.

Det mål skal opnås ved at designe lastbiler med mere fokus på sikkerheden. For eksempel kan førerhuset sænkes, og vinduesparti i højre side af bilen kan gøres større.

Det mener man i Københavns Kommune, som sammen med fire andre cykelhovedstæder i Europa har rettet henvendelse til EU-Kommissionen og bedt den om at lave fælles regler på området.

Steffen Rasmussen, centerchef i Center for Trafik og Byliv i Københavns Kommune, er fortaler for at få fælles regler.

- Det er vigtigt, at vi får nogle fælles regler for lastbilernes design, så vi kan gøre bytrafikken mere sikker, siger han.

Han er netop kommet hjem fra Bruxelles, hvor han sammen med kolleger fra Wien, Berlin, Amsterdam og London mødtes med kommissær for det indre marked Elzbieta Bienkowska.

De bad om, at kommissæren tænkte lastbilers design ind i den næste opdatering af EU's sikkerhedsregler.

Opdateringen ventes at blive præsenteret i form af et udkast fra kommissionen i løbet af de næste to måneder.

- I hele Europa satser vi hårdt på at få flere fodgængere og cyklister for at løse mobilitetsopgaven i byerne. Derfor er det vigtigt at skabe sikre og trygge rammer for fodgængere og cyklisterne, siger han.

Ifølge nationale tal fra Vejdirektoratet har fire personer mistet livet i forbindelse med højresvingende lastbiler på danske veje i første halvår af 2016.

- Hvis der bliver stillet større krav til lastbilernes indretning og sikkerhedsudstyr, kan man hvert år mindske antallet af tilskadekomne fodgængere og cyklister i storbyerne over hele Europa, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (Ø).

Steffen Rasmussen er bevidst om, at fælles EU-regler kan tage lang tid at blive enige om, og at det er et problem.

- Når EU laver direktiver, tager det tid, og vi kan ikke vente ti år på at lastbilerne får nyt design, siger han.

Mens man i København venter på nye EU-regler, prøver de derfor gennem dialog at få lastbilerne til frivilligt at blive mere sikkerhedsvenlige, oplyser han Steffen Rasmussen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.