RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Eksperter: Ryanair forsøger at vinde sympati med retssager
Ryanairs mange slåskampe i retssalene kan også handle om at vinde medie-kampen, siger en ekspert. Sagsanlæg kan både skubbe ubehagelige sager ud i fremtiden eller sende signaler om kamp for retfærdighed.
Ryanairs topchef Michael O'Leary er kendt for provokerende udtalelser i medierne. En stor brug af retssager mod både andre selskaber, forbund og tidligere medarbejdere kan også være en del af en bevidst mediestrategi, forklarer en ekspert.
Ryanairs topchef Michael O'Leary er kendt for provokerende udtalelser i medierne. En stor brug af retssager mod både andre selskaber, forbund og tidligere medarbejdere kan også være en del af en bevidst mediestrategi, forklarer en ekspert. Hennig Bagger /Scanpix


Det irske flyselskab Ryanair er kendt for at tage den mindste uenighed til retssalen. Lavprisselskabet har på kort tid fået viklet sig ind i adskillige retssager i Danmark, og de mange sagsanlæg kan være en bevidst strategi i Ryanairs kommunikation, vurderer flere eksperter.

LÆS OGSÅ: Ryanair fægter løs med advokater: "De kæmper alle krige"

Advokat Peter Breum, der har speciale i arbejds- og ansættelsesret, vurderer at de høje udgifter til retssager er svære at få ind igen. Men der kan sagtens være andre grunde til at føre mange retssager, forklarer han.

- Gør man bundlinjen op på det her, så tror jeg ikke, de har nogen økonomisk gevinst ud af det. De satser formentlig på, at stemningen på et tidspunkt svinger, så de kan få sympati, fordi de mener, de bliver udsat for den ene urimelighed efter den anden, siger Peter Breum.

Forsinker proces

Og det er helt normalt, at virksomheder bruger retssager som et middel i deres kommunikation, siger Frederik Preisler, der er ekspert i branding og stifter af reklamebureauet Mensch.

- Rent kommunikationsteknisk kan der typisk være to grunde til, at man kører en retssag. Den første kan være, at man gerne vil forsinke en proces. Man kan godt have en decideret interesse i simpelthen at trække noget i langdrag, siger Frederik Preisler.

LÆS OGSÅ: Provo-konger: Ryanair gør som Simon Spies

Han understreger samtidig, at han ikke ved noget om det reelle juridiske indhold i sagerne.

Men hans virksomhed bliver ofte bedt om at rådgive folk i forhold til, om de skal vælge at køre en retssag – ud fra en kommunikationsmæssig vinkel.

Ligesom en syltekrukke

Og en retssag kan være en god mulighed for at få lagt låg på en historie og komme ud af mediernes søgelys.

- Retssager udløses ofte af noget, som fylder meget i medierne nu og her – men de afgøres i al stilhed flere år senere. Og det bliver måske bare til en lille notits i medierne, siger Frederik Preisler.

Det er det samme, som når man taler om en politisk syltekrukke, forklarer branding-eksperten, der også har arbejdet med politisk kommunikation. I politik kan man for eksempel nedsætte en kommission eller bede om en advokatredegørelse og på den måde tage luften ud af en mediestorm.

LÆS OGSÅ: Ryanair: 164 kroner for en kuffert og lidt bøvl

Et klart signal

Den anden grund til at føre retssag med tanke på virksomhedens image er, at virksomheden kan fremstå stærkt og selvsikkert, forklarer Frederik Preisler.

- Så længe retssagen kører, sender man det signal, at man mener, at man har retten på sin side. Det kan være et meget klart signal at sende, siger han.

Samtidig understreger han, at sådan en strategi ikke behøver at være spil for galleriet.

- Det kan jo netop være fordi, at man faktisk mener det og har et behov for at sige det højt, siger Frederik Preisler.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.