RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Ryanair fægter løs med advokater: "De kæmper alle krige"
Det blå-gule lavprisselskab er berygtet for at "sagsøge folk ind i helvede." Det koster både Ryanair selv og modparterne svimlende summer i salærer til advokater. Retssager er en del af Ryanairs PR-strategi, lyder det. I dag fastlægger Arbejdsretten en vigtig dato.
Demonstration foran arbejdsretten ved det første møde mellem Ryanair og LO. Retten skal afgøre, om fagbevægelsen må lave konflikt mod lavprisselskabet, hvis de opretter en base i Danmark.
Demonstration foran arbejdsretten ved det første møde mellem Ryanair og LO. Retten skal afgøre, om fagbevægelsen må lave konflikt mod lavprisselskabet, hvis de opretter en base i Danmark. Erik Refner /Scanpix/arkiv


Ryanair har på kort tid vist, at selskabet gladeligt går i retten. Både i byretten og i Arbejdsretten har selskabet nu sager kørende.

Det irske lavprisselskab går løs på alle modstandere og bruger gerne formuer på dyre advokater for at trætte dem via retssystemet. Det siger flere kilder til Avisen.dk.

I dag fastsætter Arbejdsretten en dato for dom i den helt afgørende sag mellem LO-fagbevægelsen og Ryanair. Dommen kommer til at handle om, hvorvidt fagbevægelsen må føre konflikt mod det irske selskab efter reglerne på det danske arbejdsmarked.

Samtidig med mødet i Arbejdsretten i eftermiddag vil der være en demonstration mod Ryanair, som nægter at indgå overenskomster. Arrangørerne fra Flyvebranchens Personale Union forventer flere hundrede deltagere.

SAS stævnet

I mandags stævnede lavprisselskabet SAS og Ekspeditionsarbejdernes Klub i forbindelse med den aktion, der i forrige uge den 18. marts, forsinkede en Ryanair-afgang fra Kastrup til Dublin. Samtidig kører selskabet en sag mod 3F, som de irske lavpris-konger mener, har en andel i balladen 18. marts.

- Der er ingen tvivl om, at Ryanair vil slås med næb og klør for at vise, at de med deres forretningsmodel er på lovlig grund. Og hvis de samtidig kan ramme modparterne og vise, at deres metoder er ulovlige, så har de nået deres mål, siger Sydbanks luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Ryanair forsøger at vinde sympati med retssager

Han siger desuden, at Danmark langt fra er det eneste sted, hvor Ryanair kan sætte advokater i sving.

- Det er den forretningsmetode og -model, de bruger på rigtig mange af de markeder, hvor de er til stede, siger Jacob Pedersen.

Hvirvler en masse støv op

I mandags stævnede Ryanair SAS og Ekspeditionsarbejdernes Klub, som er SAS-ansatte, der håndterer bagage - den såkaldte ground handling. Og Ryanairs advokater begærede sagen hastebehandlet i Fogedretten.

LÆS OGSÅ: Pilot: Ryanair sagsøger folk langt ind i Helvede

Lavprisselskabet vil have et forbud mod, at Ekspeditionsarbejdernes Klub kan "udøve chikane" mod Ryanairs fly, som det hedder. Samtidig vil man have et påbud mod SAS, som man mener, skal sikre, at chikane ikke forekommer.

Det er et klassisk eksempel på Ryanairs metode, siger Peter Nisbeth, LO-advokat, der fører sagen om sympatikonflikt for fagbevægelsen. Han er ikke så overrasket over trækket.

- Det er det, de gør. De hvirvler en masse støv op og bruger retssager som PR. Fogedsagen virker som et mediestunt, siger Peter Nisbeth.

Advokat Peter Breum, der har speciale i arbejds- og ansættelsesret, levner ikke sagen i Fogedretten mange chancer.

- Jeg har ikke tidligere set, at blokader af så kort varighed har udløst erstatningskrav. Man skal kunne bevise, at det er organisationen som sådan, der står bag og ikke de enkelte medarbejdere, der er ansvarlige, siger han.

"Hamrende dyrt"

Trækket blotlægger Ryanairs metode med at hvirvle modstandere gennem retssystemet. En manøvre, der ikke bare er dyr for selskabet selv, men ifølge Peter Nisbeth også "hamrende dyr" for de parter, der inddrages.

En advokat fra bare én af de parter, Ryanair har stævnet, har brugt minimum en lang dag på forberedelse, flere timer på proceduren i Fogedretten og skal igen bruge tid 9. april, fordi sagen blev udsat. Med en timeløn på omkring 4000 kroner, løber det let op i over 100.000 kroner, som de parter, der bliver stævnet, altså må hoste op med.

LÆS OGSÅ: Provo-konger: Ryanair gør som Simon Spies

Det er et eksempel på, hvad det er for en strategi, Ryanair bruger. Og det handler ikke nødvendigvis om, at de skal have penge ud af det.

- Gør man bundlinjen op på det her, så tror jeg ikke, de har nogen økonomisk gevinst ud af det. Strategien er formentlig, at de kæmper alle krige på et hvilket som helst tidspunkt, siger Peter Breum.

"Sagsøger folk langt ind i helvede"

Ryanair fører også gerne krig med medarbejderne, hvis det er nødvendigt. De skal ikke bryde sig om at udtale sig om selskabet til medierne. Det fremgår af ansættelseskontrakterne.

I en kontrakt, Ugebrevet A4 er i besiddelse af, står der, at man hverken under eller efter ansættelse må udtale sig til medier om forhold i Ryanair. Gør man det – uden at have fået en udtrykkelig skriftlig tilladelse først – bliver man slæbt i retten.

- Du vil øjeblikkeligt blive bortvist og afskediget. I tillæg vil selskabet indlede retsmæssige procedurer mod dig, lyder det.

En tidligere pilot har anonymt sagt til Ugebrevet A4:

- De slæber folk i retten ved mindste anledning. Ryanair er parat til at køre retssager i en uendelighed. Og når det gælder enkeltpersoner, sagsøger de gerne folk langt ind i helvede.

Den flittige brug af advokater tydeliggør én ting, vurderer Jacob Pedersen:

- Det sætter en fed streg under, at Ryanair ikke kommer til København for at være venner med andre end kunderne.

Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Lund Elmer Sandager Advokatpartnerselskab, der fører Ryanairs sager.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.