Det er frygten for, at piloter skal strejke eller gå over til konkurrenterne, der nu har fået Ryanair til at bløde mere op over for fagforeninger og overenskomster.
Det vurderer to eksperter, som Avisen.dk har talt med.
- I flere lande truede Ryanairs piloter med at strejke før jul på grund af de dårlige ansættelsesvilkår. Den trussel har gjort, at Ryanair har taget skridtet, siger Jakob Pedersen, som er luftfartanalytiker ved Sydbank, til Avisen.dk.
Så det kan bedre betale sig for dem at tegne overenskomster?
- Det er vel et eller andet sted et spørgsmål om pest eller kolera set fra Ryanairs side. Hvis medarbejderne begynder at strejke, kan flyene ikke gå, og det er dyrt for selskabet og skidt for passagererne, så muligvis har Ryanair vurderet, at det på længere sigt bedre kan betale sig at tegne overenskomst, siger Jakob Pedersen.
Piloter er en mangelvare
Det irske flyselskab er ellers kendt for principielt ikke at ville anerkende fagforeninger.
Og fagbevægelsen skal nok vente lidt med at juble, lyder det fra Jakob Pedersen. Det er nemlig ikke sikkert, at der kommer noget ud af møderne mellem Ryanair og fagforeningerne.
- Det er et vigtigt skridt, men lad os nu lige se. Det er jo ikke tilstrækkeligt, hvis Ryanair vil tegne overenskomst med piloterne. Hvad med det kabinepersonale og andre faggrupper, som der ikke er lige så stor mangel på?, siger han.
Andreas Krog, som er redaktør på luftfartens branchemedie Check-In, er enig i, at det er frygten for pilotstrejke, som ligger bag Ryanairs udmelding. Og så er Ryaniar bange for at miste deres piloter til konkurrerende flyselskaber.
- Der er mangel på arbejdskraft blandt piloter. Det betyder, at de ikke så desperate længere, og derfor kigger efter andre muligheder med bedre arbejdsvilkår, siger han til Avisen.dk.
Kommer ikke kravlende på deres grædende knæ
Han advarer dog også dansk fagbevægelse mod at se Ryanairs udmelding som en sejr.
- Det er klart, at fagbevægelsen har travlt med at male et billede af, at Ryanair kommer kravlende på deres grædende knæ, men lad os nu se, om der kommer noget ud af det. Ryanair er sindssygt gode til PR-spin, siger han.
Jakob Pedersen fra Sydbank mener dog, at det kan give bagslag for Ryanair, hvis åbenheden over for fagforeninger viser sig at være spil for galleriet.
- Hvis det bare er en fis i en spand vand, og Ryanair ikke er villig til at acceptere fagforeningernes vilkår, kan det ende med at skabe større frustration hos de ansatte, for nu har de åbnet Pandoras æske, siger han til Avisen.dk.