Ekspert: Derfor skal du spise kartofler
Kartoflen har længe været udskældt, men det er der slet ingen grund til. og er du på kur, skal du bare spise dem kolde, siger ekspert.
Kartoflen har længe været udskældt, men det er der slet ingen grund til. og er du på kur, skal du bare spise dem  kolde,  siger ekspert.
Kartoflen har længe været udskældt, men det er der slet ingen grund til. og er du på kur, skal du bare spise dem  kolde,  siger ekspert.


Jo jo, kartoflen har været udskældt gennem længere tid.

Ord som stivelse og kulhydrater har fået mange mennesker til at droppe den ellers populære spise.

Men flere ernæringseksperter siger nu god for kartoflen, som vi danskere som bekendt har spist igennem hundreder af år.

- Det var nok mens den værste lavkarbobølge rullede, at kartoflen faldt i unåde. Men det er vigtigt at huske, at en kartoffel ikke bare er en kartoffel, siger ernæringsfysiolog og kostrådgiver Gunn Helene Arsky til KK.no.

Kartoflen indeholder nemlig vigtige næringsstoffer, som kroppen har godt af, og disse næringsstoffer er grund nok til at lade kartoflen komme ind i varmen igen.

I gamle dage var kartoflen en ren energikilde, og den er god for os nordboere på grund af det høje indhold af C-vtamin.

I dag får vi masser af frugter og grøntsager, så de færreste af os er i fare for at udvikle C-vitaminmangel, men derfor skal vi alligevel sørge for at spise kartofler, forklarer Gunn Helene Arsky og fortsætter.

- Kartoflen er en god kilde til at få fyldt vores jerndepoter, og spiser vi den regelmæssigt, så kommer hele otte procent af den jern, vi skal bruge, fra kartoflen.

Hvordan har din mentale sundhed det? Læs mere på Q.dk

Det har også stor betydning om kartoflerne er kolde eller varme, når vi spiser dem.

- Kolde, kogte kartofler omdanner stivelsen til resistent stivelse. Det betyder færre tilgængelige kalorier fra kulhydraterne. Kartoflen mister med andre ord kalorier, når den afkøles. Kold kartoffelsalat er altså noget, som vi kan servere og spise med god samvittighed.

Det er ikke som du tror. Dette er den virkelige grund til at vi er så besatte af sundhed. Læs mere på femina.dk

De fleste har sikkert hørt, at man helst skal koge kartoflerne med skrællen på, og det er for at næringsstofferne ikke forsvinder under tilberedningen.  Skrællen har derudover et højt fiberindhold.

- Spiser du kartoflen med skrællen på får du ekstra mange kostfibre og mineraler, som blandt andet bidrager til en lavere stigning i blodsukkeret, bedre fordøjelse, stærkere immunforsvar og bedre blodtryksregulering, forklarer Arsky.

Undgå at spise kartofler med spirer eller grønne pletter

En stor bagt kartoffel indeholder i øvrigt mere kalium end en banan, der ellers er kendt for at være kongen af kalium.

Kalium er et mineral, der blandt andet er vigtigt for os, så vi kan regulere og opretholde væskebalancen i kroppen og samtidig hjælper det os med at sænke blodtrykket.

En bagt kartoffel indeholder 1600 mg kalium. Det svarer til næsten halvdelen af den anbefalede mængde for en hel dag, og næsten fire gange så meget, som hvad en banan indeholder.

Kartofler er også rige på B6 vitaminer, der er et vanopløseligt vitamin. Fra kartofler, der spises med skrællen på, får du omkring 46 procent af den anbefalede dagsdosis.

B6 vitamin er vigtigt for både nervesystemet og energiomsætningen i kroppen, og da vi ikke lagrer B6 vitamin i kroppen, trænger vi jævnligt til at få tilført det.

Du skal dog undgå at spise kartofler, der er begyndt at spire eller har grønne pletter.

Det er nemlig et tegn på, at kartoflen har et højt niveau af giften solanin, som kan give diaré eller hovedpine.

Opbevares kartoflerne i direkte lys, dannes denne gift i og under skrællen. Derfor er det vigtigt at kartoflerne altid opbevares mørkt.

Af Cecilie Wenstrup, NewsDesk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.