Taxikrig
Dom i Uber-tvist kan falde i dag: Men punktum næppe sat
I dag er der retssager, som kan få afgørende betydning for Ubers og taxichaufførers fremtid i Danmark. Et endeligt punktum bliver der dog næppe sat i taxi-krigen.
Seks Uber-chauffører får måske i dag dom for, at de hver skal betale 5.000 kroner i bøde for piratkørsel. 
Seks Uber-chauffører får måske i dag dom for, at de hver skal betale 5.000 kroner i bøde for piratkørsel.  Arkivfoto: Geoffroy van der Hasselt/AFP/Scanpix.


Kører chaufførerne hos Uber ulovlig piratkørsel eller lovlig samkørsel?

Det store og vigtige spørgsmål kommer der måske en afklaring på i Københavns Byret i dag.

Klokken halv ti vil tilhørerne - i en formodentlig propfuld retssal - i Københavns Byret rejse sig op for dommer Grethe Jørgensen. Men om tilhørerne og seks tiltalte kommer til at høre en dom i dag står hen i det uvisse. 

En ting står dog med stor sandsynlighed fast: Ubers fremmarch i Danmark vil næppe blive standset, selv om Uber får domme imod sig. Hvis de seks tiltalte hver især idømmes en bøde på 5.000 kroner for piratkørsel, så vil de næppe blot betale den.

Tværtimod vil dommene nok blive anket til landsretten. Ubers fremtid i Danmark vil blive meget svær, hvis dets chauffører kører ulovligt.

Hos Ubers konkurrenter i brancheorganisationen Dansk Taxi Råd regner man ikke med, at der i dag bliver sat endeligt punktum i spørgsmålet om lovligheden af Uber-kørsel. 

- Hvis chaufførerne fra Uber bliver dømt for piratkørsel, er jeg ret sikker på, at deres advokater vil anke sagerne. Vi har set i både Sverige og Tyskland, at Uber straks har anket sager fra byretten til landsretten, siger direktør for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, til Avisen.dk. 

Følg Avisen.dk's live dækning af retssagen fra klokken 9:30 her

Hvis sagerne ankes, kan der gå flere måneder, før der falder en endelig dom i landsretten. Det vurderer Jørn Vestergaard, som er professor i strafferet ved Københavns Universitet. 

- Det afhænger af sagens karakter og årstiden; men op til et lille halvt års tid er nok ikke urealistisk i et tilfælde som det foreliggende, skriver Jørn Vestergaard til Avisen.dk.

Trækkes i langdrag?

Hvorvidt der skal ankes, er der slet ikke taget stilling til endnu. Det oplyser Eddie Khawaja, som er advokat for to af de tiltalte Uber-chauffører.

- Det er at foregribe begivenhedernes gang at tale om eventuel anke nu. Hvis dommen går mine klienter imod, vil jeg drøfte med dem, om de ønsker at anke. Og så må vi se, siger Eddie Khawaja til Avisen.dk.

Dansk Taxi Råd oplever, at Uber bevidst ønsker at trække retssagerne i Danmark i langdrag. 

- Ubers strategi går tilsyneladende ud på at trække tiden ud ved domstolene. Desto længere tid Uber får til at etablere sig i markedet og prøve på at vinde politikernes gunst, jo større vurderer Uber chancen er for, at man kan få lov at køre videre, siger direktør Trine Wollenberg.

Der skal ske noget!

I taxibranchen følger både chauffører og vognmænd retssagerne i byretten med stor interesse. Og ifølge Trine Wollenberg vil der "gå et lettelsens suk gennem branchen, hvis de tiltalte dømmes til at betaler bøder." 

Men vil folk i taxibranchen kunne leve med, at Uber kan køre videre i det halve år, som der kan gå, før der falder endelige domme?

- Vi må jo acceptere domstols-behandlingen. Men hvis der kommer til at gå et halvt år før landsretten har talt, så håber jeg meget, at regeringen og Folketinget i mellemtiden vil arbejde hårdt for, at der kommer en ny taxilovgivning, siger Trine Wollenberg, og uddyber:

- Taxibranchen kan ikke holde til at være så hårdt reguleret som nu, når en anden virksomhed, der laver det samme som os, kan slippe afsted med ikke at overholde reglerne. Vognmænd og chauffører må give op på grund af den unfair konkurrence, hvis det her får lov at fortsætte. 

Læs Avisen.dk's dækning af Uber i Danmark her

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.