Danskerne: Uber og co. skal sørge for uddannelse og forsikring
Et stort flertal af danskerne sætter håndfaste krav til virksomheder baseret på såkaldt dele- eller platformsøkonomi.
- Vi skal sikre, at konkurrencen ikke sker på unfair vilkår, og at de, der arbejder på de her platforme har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, siger Nanna Højlund.
- Vi skal sikre, at konkurrencen ikke sker på unfair vilkår, og at de, der arbejder på de her platforme har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, siger Nanna Højlund. Foto: Scanpix/arkiv


Virksomheder som Uber og Airbnb skal leve op til de samme eller flere krav om skat, uddannelse og forsikring som andre virksomheder, mener et stort flertal af danskerne.

Det viser en ny repræsentativ meningsmåling, som Danmarks Statistik har foretaget for LO.

93,4 procent af de adspurgte svarer således, at virksomheder, der formidler handler over internettet mellem personer – også kaldet dele- eller platformsøkonomi – skal have de samme eller flere krav til forsikringer og uddannelse som traditionelle virksomheder. I forhold til skattekrav er tallet 90 procent.

I LO mener næstformand Nanna Højlund, at tallene viser, hvor vigtigt det er at få skabt regulering på området.

- Vi skal sikre, at konkurrencen ikke sker på unfair vilkår, og at de, der arbejder på de her platforme har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, siger Nanna Højlund til Avisen.dk.

Stil krav

Kørselstjenesten Uber er lige nu blandt de mest omdiskuterede eksempler på deleøkonomi – eller platformsøkonomi, som fagbevægelsen kalder det. Chauffører fra det politianmeldte selskab er for tiden tiltalt og på anklagebænken i retten for ulovlig taxakørsel.

Uber afviser, at de selv er arbejdsgivere, og at chaufførerne er ansatte. Men danskerne mener altså, at der skal sættes krav til, at de platformsbaserede virksomheder sørger for forsikring og tilstrækkelig uddannelse til dem, der arbejder for eller – ifølge Uber – med virksomheden.

I Forbrugerrådet Tænk mener vicedirektør, Vagn Jelsøe, det er vigtigt, at man som forbruger netop stiller krav til eksempelvis Uber og Airbnb.

- Men ikke nødvendigvis de samme krav som til andre lignende virksomheder. Lovgivningen er typisk indrettet sådan, at en privat forbruger handler med en professionel virksomhed. Men her har vi et trepartsforhold, hvor to private handler med en professionel som mellemled. Det kan skabe uklarheder, hvis noget går galt, siger Vagn Jelsøe.

For meget regulering?

I Dansk Erhverv, som Uber har meldt sig ind i, ser underdirektør Geert Laier Christensen på platformsøkonomier med velvillige øjne.

- Men i den sammenhæng skal vi se på, om der er en overregulering af de traditionelle virksomheder, der skal fjernes, så der bliver en mere fair konkurrence, siger han.

Der skal være en tilnærmelsesvis ens regulering af de nye og traditionelle virksomheder, mener han.

- Man skal sikre sig, at der bliver betalt skat, og det kræver en hvis form for kontrolapparat, siger han, og forklarer, at spørgsmålet om forsikring og uddannelse er sværere at finde lynhurtige løsninger på.

Det forventes at Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) og regeringen inden længe vil offentliggøre en strategi for deleøkonomi.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.