Det skal du spise, når du er syg
Din krop har brug for protein, når du er ramt af sygdom.
Tit har man ikke meget lyst til mad, når man er syg - men det er vigtigt, at din krop får næring, så sørg for at spise det rigtige.
Tit har man ikke meget lyst til mad, når man er syg - men det er vigtigt, at din krop får næring, så sørg for at spise det rigtige. Colourbox


Når du er syg, sørger du måske for at spise mange vitaminer og mineraler, men du har faktisk også brug for proteiner.

-  Ved alvorlige sygdomme som kræft og brandskader øges behovet for protein betragteligt, men behovet vil også være noget højere ved almindelig febersygdom, siger Susanne Christensen, der er ernæringsfysiolog og faglærer ved Hudpleieakademiet, til kk.no.

Proteiner bruges nemlig til at opbygge ødelagt væv, men de er også centrale for immunforsvaret, da protein fungerer som byggemateriale i alt væv – også i opbygning og reparation af vævet.

Få gode tips til, hvordan du undgår influenza på Femina.dk

Kroppen tager fra musklerne

Når vi er ramt af sygdom, er proteiner også med til at få immunforsvaret til at fungere, som det skal. Selvom vi måske spiser nok proteiner, fedt og kulhydrater til hverdag, kan det blive et problem, når man bliver syg og dermed ofte ikke har lyst til mad.

Når du ikke får den energi, som kroppen har brug for, laver kroppen sit eget sukker. Det kan den ikke gøre fra fedt, så den tager det simpelthen fra dine muskler, skriver kk.no.

- Hvis du er syg over længere tid, er det især vigtigt at få nok næring og energi i sig – gerne fra kulhydrater, siger Bjørn Steen Skålhegg, der er professor i ernæringsvidenskab ved Universitetet i Oslo.

Sisse Fisker blev ramt af rygsygdom. Læs på Femina.dk, hvordan hun holder modet oppe.

Så meget protein skal du have

Ved vægttab og sygdom er det altså særligt vigtigt at være opmærksom på, om man får næring nok, for har man en dårlig appetit kan det medføre en række følgesygdomme. Blandt andet anæmi, som er blodmangel, der skyldes manglen på B12-vitaminet.

Spiser man meget fedtfattigt, kan man også mangle de fedtopløselige A- og D-vitaminer, og det kan derfor være nødvendigt med et tilskud.

- En rask person skal som hovedregel indtage et gram protein per kilo kropsvægt. Ved sygdom kan behovet øges til 1,5-2 gram afhængig af sygdommen, forklarer Susanne Christensen.

En kvinde på 60 kilo skal altså have omkring 60 gram protein hver dag, og det kan hun for eksempel få fra et kogt æg (8 gram), et glas mælk (5 gram), en portion havregryn (5 gram) og to skiver groft brød (8 gram).

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.