Byt de sødeste frugter ud med grøntsager
Mange frugter har et højt indhold af frugtsukker og kalorier, som især kan være et problem for overvægtige og diabetikere.
Ro på med den ananas. Den er propfyldt med sukker.
Ro på med den ananas. Den er propfyldt med sukker. Foto: Foto: Jens Panduro/polfoto/Free


Denne artikel er på ingen måde en advarsel mod at spise frugt. For vi kan lige så godt slå fast, at frugt stadig er sundt, helt generelt set.

Til gengæld er der stor forskel på de forskellige frugter, og hvor mange kalorier og frugtsukker de hver især indeholder, påpeger klinisk diætist og ernæringsekspert Anne W. Ravn.

- Der er jo en grund til, at frugt og grønt i 2013 blev skilt ad i "Madpyramiden". Frugt er stadig sundt, men det indeholder mange flere kalorier og færre kostfibre, end mange af vores grønsager gør, påpeger hun.

- Men det er en vigtig pointe, at folk ikke skal blive skræmt fra at spise frugt. Det er primært folk med diabetes og folk, der kæmper med overvægt, der skal være særligt opmærksomme på at undgå frugtsukker. Tørret frugt og frugtstænger er jo lige som at spise slik, rent kaloriemæssigt. Det er derfor, det hedder sundt slik. Men det er stadig sundere end at spise slik, understreger Anne W. Ravn.

Det er især de søde frugter som vindruer, mango, granatæble og ananas, der indeholder meget frugtsukker og mange kalorier, men så længe man spiser en varieret kost, så skal man ikke være bange for frugterne.

Især ikke hvis de hjælper dig med at spise mindre kage og slik, hvis du er ved at gå sukkerkold og har lyst til noget sødt.

- Frugtsukker er stadig sukker. Og uanset om det er den ene eller den anden type, så har sukker den samme effekt, lyder det fra Line Damsgaard, ernæringsekspert og chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

- Men det positive er jo, at vi ikke bare spiser frugtsukker rent. Vi spiser frugter, hvor der ganske vist er frugtsukker i, men der er også en masse vitaminer og mineraler, så der er ingen grund til at gå i panik. Det er sundt at spise frugt, fastslår Line Damsgaard.

Kampagnen om "6 om dagen" har i årevis forsøgt at inspirere danskerne til at spise mere frugt og grønt, men det gælder altså ikke bare at spise seks æbler dagligt.

Der skal varieres, og der skal også spises grøntsager. Den officielle anbefaling lyder nemlig, at vi skal spise både 300 gram frugt og 300 gram grøntsager hver eneste dag.

- Vi skal ikke være bange for at spise frugt, vi skal bare blive endnu bedre til at spise flere grønsager. Grøntsager kan noget andet og noget mere end frugt, som er meget vigtigt for os på mange måder, fortæller den kliniske diætist Anne W. Ravn.

Sådan kan du blive inspireret til at spise flere grøntsager:

- Hav grøntsagsstænger stående i køleskabet, så de sunde snacks er lettilgængelige. Det skal være nemt at komme til dem, når du har lyst til dem.

- Det behøver ikke være rå grøntsager, du tager med i madpakken eller har stående i køleskabet. Det må gerne være bagte rødbeder eller andre tilberedte grøntsager. Det ødelægger ikke grøntsagerne, at de bliver tilberedt.

- Spis årstidens grøntsager. Der er mere smag i de grøntsager, der ikke kommer fra frost eller langvejs fra. Det gør det til en sjovere oplevelse at spise, når maden smager ny og frisk.

- Brug krydderier til dine grøntsager. Hvis du synes, grønsager ikke smager af nok, så krydr dem, giv dem salt og peber og lidt sund olie.

- Spis dip til dine grøntsager. Det bliver ofte sjovere at spise grønt, når der er dyppelse. Lav eventuelt en dip af skyr eller af fedtfattig creme fraiche.

Kilder: Landbrug & Fødevarer, anneravn.com, 6omdagen.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.