Ligeså dejligt det er at få et nyt køretøj - lige så trist er det, hvis man ender med at føle sig snydt. Derfor er det vigtigt, at man ved, hvilke forbehold man skal tage sig, når man køber bil - især de brugte.
- Vi kan se på de sager, vi får ind, at folk ikke er lige så kritiske, når de køber en brugt bil, som de er, når de skal købe hus. Ærgerligt, for bilen er jo det næstdyreste, vi køber, siger Jørgen Jørgensen, der er seniorteknikker hos FDM, til Ritzau Fokus.
Og der er meget guld at hente, hvis man kan leve med, at en bil har tre-fire år på bagen. Typisk er de nemlig faldet til halvdelen af nyprisen. Således kan man købe en familievenlig bil, der ville koste 4-500.000 kroner fra ny, til omtrent det halve, hvis du accepterer, at den har kørt de første 100.000 kilometer.
Typisk for den type biler er, at de købes fra ny af leasingfirmaer, der så sælger dem videre efter cirka tre år af skattetekniske grunde. Leasingfirmaer tjekker deres biler meget grundigt, når de får dem retur, så bilen bør være i orden, men alligevel skal man huske den kritiske sans og holde fast i det første indtryk, man får af bilen.
- Hvordan ser den ud rent kosmetisk, hvordan er den vedligeholdt, og fremstår den i det hele taget, som man gerne vil have, at en bil skal fremstå. Konkret handler det om buler, skrammer, pletter på sæderne og den slags, siger Jørgen Jørgensen.
Det er også vigtigt, at man får det fulde overblik over bilens historik - altså at servicebogen er fyldestgørende.
- For hver større reparation en bil er igennem, mister den jo værdi, da man aldrig kan ordne store skader, så bilen bliver 100 procent god igen. Er der større reparationer, skal man bede om nedslag i prisen, forklarer Jørgen Jørgensen.
Og så skal man ikke købe en bil uden først at køre en længere tur i den. Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, mener, at man skal forsøge at få lov at låne bilen op til et helt døgn.
- Så kan man komme ud og køre en lang tur, hvor man får prøvet gearene ordentlig af. Man kan også nå at køre den forbi en mekaniker, man har tillid til, køre en tur med familien og så videre, siger han til Ritzau Fokus.
Fakta: Forslag til gode bilkøb til en familie.
Ritzau Fokus har bedt Jan Lang fra Bilbasen komme med nogle anbefalinger til specifikke biler i familieklassen. Her er hans anbefalinger:
Toyota Avensis: Meget velkonstrueret bil, ikke billig at have på værksted, men det skal den heller ikke så tit. Det gør den til en favorit blandt leasingfirmaer. Fornuftigt udbud.
Ford Focus: Fornuftig i driftsomkostninger, brugtpris og afskrivning.
Kia Ceed: Syv års garanti, endnu bedre prissat end Ford Focus, ingen svage punkter rent teknologisk.
Ford Mondeo: Stort udbud med fornuftige priser, lave omkostninger til service, drift og vedligeholdelse.
Renault Grand Scenic: Fornuftig pris på brugtmarkedet, billig i reservedele, godt bygget.
Opel Zafira: Dyrere end Renault, men billigere at køre på værksted, hvilket Opel generelt er i Danmark.
Fakta: Gode råd fra FDM
- Sørg for, at der indgår en ordentlig reklamationsret i den endelige kontrakt, inden du skriver under. Har du en beskeden erfaring med den slags kontrakter, hvilket de fleste har, så få en kyndig til at læse kontrakten igennem.
- Notér dig bilens lyde, når du kører en prøvetur i den. Spørg sælger, hvad lydene skyldes.
- Tjek særligt bilens håndbremse og bakgearet.
- Køber du en dieselbil, skal du tjekke vedligeholdelsen af motoren, da disse er mere skrøbelige. Har den været leaset, har den muligvis ikke været vedligeholdt tilstrækkeligt.
- På FDMs hjemmeside kan du printe en "tjekliste" med alle de ting, man bør tjekke, inden man skriver under.
/ritzau/FOKUS