Her er bilmærkerne med færrest problemer
Forbrugerrådet Consumer Reports har spurgt medlemmerne, hvilke bilmærker de har færrest problemer med. Særligt ét mærke skiller sig ud.
Toyota tilbagekalder 1,1 millioner biler i Europa på grund af risiko for en fejl i bilernes elrudekontakt. Alligevel er Toyota og andre japanske mærker generelt nogle af de mest pålidelige biler med færrest timer på værkstedet.
Toyota tilbagekalder 1,1 millioner biler i Europa på grund af risiko for en fejl i bilernes elrudekontakt. Alligevel er Toyota og andre japanske mærker generelt nogle af de mest pålidelige biler med færrest timer på værkstedet. Foto: Colourbox/free


På en dag, hvor japanske Toyota tilbagekalder 1,1 millioner biler i Europa, kan fabrikanten glæde sig over at være det mest pålidelige bilmærke i USA.

For det ændrer nemlig ikke på, at risikoen for, at din bil går i stykker, hvis den har et Toyota- eller Lexus-mærke på kølerhjelmen, er lille, sammenlignet med for eksempel europæiske luksusmærker som Audi og Mercedes.

Det skriver det amerikanske forbrugerråd Consumer Reports.

- Efter at have gennemgået data fra 740.000 biler kan vi for andet år i træk konkludere, at Lexus og Toyota bliver nummer 1 og 2 på listen over de mest pålidelige bilmærker, siger Mark Rechtin, bilredaktør hos Consumer Reports, i en video, hvor han gennemgår listen.

Og det er ikke kun amerikanerne, der har den oplevelse, siger chefredaktør på FDM's medlemsblad, Motor, Bo Christian Koch.

- Når vi beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, ligger Toyota som regel i top, som et af de mærker ejerne har færrest problemer med. Generelt er der sjældent meget at komme efter med de japanske mærker, siger Bo Christian Koch.

FDM's seneste AutoIndex 2015-tilfredshedsundersøgelse viste dog, at Toyota måtte tage til takke med en femteplads efter Volvo, Audi, Mercedes-Benz og BMW. Her deltog knap 31.000 danske privatbilejere.

Og det kan da også være svært at sammenligne undersøgelserne, mener Bo Christian Koch.

Consumer Reports seneste pålideligheds-undersøgelse tager udelukkende udgangspunkt i produktet og de problemer, som brugerne indrapporterer og ikke brugernes tilfredshed med bilerne.

Og her er problemer med automatiske gearkasser med til at sende Honda ned på listen, selvom det japanske mærke ellers plejer at klare sig godt i europæiske undersøgelser.

Bilejernes tilfredshed med de forskellige mærker er en særskilt undersøgelse hos Consumer Reports.

Biler på værksted
  • For at Consumer Reports kan anbefale en bil, skal den klare sig godt i en vejtest af selve bilen og en crashtest, og så skal den være mere pålidelig end gennemsnittet.
  • De amerikanske bilmærker er nogle af de mindst pålidelige og tilbringer ifølge undersøgelsen længere tid på værksted end andre biler.
  • Særligt amerikanske Tesla, som producerer elbiler i luksusklassen, og generelt får ros af Consumer Reports, er mindre pålidelig end gennemsnittet, hvilket får det amerikanske forbrugerråd til at fjerne deres hidtidige anbefaling af mærket.
  • I en undersøgelse fra Storbritannien, som blev offentliggjort i maj af magasinet What Car og Warranty Direct, viste, at japanske Honda var det mest pålidelige bilmærke på de kanter. Undersøgelsen var baseret på 50.000 garantisager på tre til otte år gamle biler fra 37 mærker.
  • Også her ligger de andre japanske mærker i top med Suzuki på andenpladsen og Toyota på tredjepladsen.

Læs mere på consumerreports.org her.

UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.