Joachim Hjorting er 20 år gammel. Han er medlem af Det Konservative Folkeparti, debattør, konferencier og stiller op til byrådet i Furesø Kommune. Joachim vil blogge om uddannelse, ligestilling og andre aktuelle emner. Og så er han i øvrigt barnebarn af radioværten Jørn Hjorting.
Lyder en gratis taxatur som noget for dig?
Uagtet om du skal ind til byen med vennerne, i den lokale biograf, eller om du bare vil besøge noget familie, så har du mulighed for det.
I MANGE KOMMUNER bliver der tilbudt FlexTrafik, som alle borgere kan benytte sig af. Næsten uden at skulle have penge op af lommen.
I går var jeg ude med Radio 24/7 for at prøve sådan en tur. Jeg valgte en rute der hed Farum-Værløse-Hareskov. En tur, hvor der kører både S-tog og busser. Jeg blev hentet pænt foran min dør, betalte 24 kroner, og kørte så videre for at hente de to næste passagerer: Et ældre par, Bodil og Hans Erik. Mere om dem senere.
Efter en lille halv time med FlexTrafik stod jeg så på Hareskov Station. En tur, der med S-toget havde taget 6 minutter. Så medmindre man har virkelig god tid, vil jeg ikke anbefale at bruge FlexTrafik.
Men hvorfor kan jeg, som ung, velfungerende mand, ringe efter en vogn som kommunen betaler det meste for? 24 kroner for de første 10 kilometer. Herefter er der en kilometerpris på 6 kroner pr. kørt kilometer. Altså langt billigere end taxa.
MIN TUR I GÅR kostede 24 kroner. Hvis jeg havde taget en almindelig taxa, havde den kostet omkring 160 kroner. Jeg begynder at kunne forstå, hvorfor folk udnytter det her system, og at nogle taxavognmænd er godt sure.
Tilbage til mine medpassagerer, Bodil og hendes forlovede, Hans Erik. De er henholdsvis 85 og 87 år. Bor hver for sig, og Hans Erik er dårligt gående og bruger rollator. Han bor derudover relativt langt væk fra offentlig transport, og bruger derfor FlexTrafik næsten dagligt. Og det kan jeg forstå, det syntes jeg faktisk er både acceptabelt og sympatisk.
Men hvorfor skal det kunne bruges til at køre på værtshus og fragte en som mig rundt?
LAD OS SE PÅ, hvad det koster kommunerne:
Nordjylland:
Kommunernes udgifter: Kr. 4.392.633
Antal passagerer: 102.060
Midtjylland:
Kommunernes udgifter: Kr. 6.142.368
Antal passagerer 99.273
Syddanmark:
Kommunernes udgifter: Kr. 3.014.544
Antal passagerer: 53.040
Fyns trafik:
Kommunernes udgifter: Kr. 14.600.000Antal passagerer: 101.429
Sjælland:
Kommunernes udgifter: Kr. 34.772.000Antal passagerer: Ukendt
34.772.000 KRONER på Sjælland. Det er ufatteligt mange penge. FlexTrafik er en fin ide, vi skal bare have det rammet ind, således at vi ikke bruger millioner af kroner på at fragte mig eller andre mennesker, der egentlig ikke har behov for at blive kørt rundt af FlexTrafik.
Det skal tilpasses primært ældre og handicappede, der kan have svært ved at fragte sig rundt med det offentlige, og selvfølgelig også i udkantsområder, hvor den offentlige transport til tider kan være rigtig dårlig.
HVAD SYNES DU? Skal vi have billige taxature til dem der vil, eller dem der har behov?
Debatter med mig på Avisen.dks facebookside og følg mig gerne på facebook.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.