Når personalet på Københavns bo- og dagtilbud stempler ind, så betyder det langt fra, at beboerne får opmærksomhed og pleje. Faktisk bruger personalet mindre end halvdelen af tiden sammen med beboerne.
Det skriver DR P4 København baseret på en undersøgelse foretaget af Københavns Kommune.
Den viser, at personalet blot bruger 41 procent af deres tid sammen med beboerne.
- Det stiller spørgsmålstegn ved kvaliteten. Både i forhold til det livsindhold, som beboerne har, og fordi der kan være situationer som får lov til at udvikle sig på en trist og kedelig måde, fordi medarbejderne er travlt optaget af at sætte krydser i et skema, siger generalsekretær i Bedre Psykiatri, Thorstein Theilgaard, til DR P4 København.
Det, der tager personalets tid, er ifølge undersøgelsen administration. Ikke mindst at dokumentere eget arbejde. Her bruger personalet 18 procent af deres tid på opgaver som at skrive dagbog over beboerne og registrere medicin.
- Borgerne får ikke den service og kontakt, som der skal til for at forbedre deres livsvilkår. Der er jo en grund til, at vi skal hjælpe dem, siger medlem af forretningsudvalget i Landsforeningen af Socialpædagoger Helle Haslund til DR og fortsætter om de ansatte:
- De har jo søgt stillingen netop for at kunne gøre en forskel, og så er det vildt frustrerende at sidde med så lidt tid til den borgerrettede kontakt.
Socialborgmester i København Jesper Christensen fortæller, at kommunen har startet flere initiativer for at give personalet mere tid med beboerne.
- Så forventer vi at øge kvaliteten af medarbejdernes dokumentationsarbejde og imødekomme nogle af udfordringerne med dobbeltarbejde, forklarer Jesper Christensen til DR.
- Desuden har vi lavet en bureaukratipatrulje, som 17 af vores enheder har gjort brug af i år.
Strategien, der skal nedbringe antallet af indsatsplaner, hedder 'Borgerens Plan' og forventes fremlagt for Socialudvalget til næste sommer.
/ritzau/