Chauffører bliver sendt ud af førerhuset og på gaden, hvis regeringen kommer igennem med sit forslag om at hæve kørselsafgiften for lastbiler.
Sådan lyder vurderingen fra Venstre, der kalder SRSF-regeringens plan om at hæve overliggeren til 1,50 kroner per kilometer, for en "vækstdræber".
- Denne ekstraregning er vognmændene nødt til at sende videre til deres kunder, det vil sige virksomhederne og de danske forbrugere, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Den ny kørselsafgift for både danske og udenlandske lastbiler skal træde i kraft i 1. halvår 2015.
Et GPS-baseret opkrævningssystem skal sikre, at lastbiler betaler afgift efter hvor mange kilometer, de kører og dermed slider på vejene.
Afgiften bliver fastsat sådan, at de mest miljøvenlige lastbiler betaler mindre end dem, der sviner meget.
Statskassen får tilført 2,7 til 2,9 millliarder kroner i de nye kørselsafgifter.
- Regeringen har naturligvis ingen ønsker om at gøre godstransporten mere besværlig. Men vi vil gerne motivere transportbranchen til at gøre trafikken grønnere og øge miljøhensynet. Det kan vi med dette mere intelligente afgiftssystem, siger skatteministeren Thor Möger Pedersen.
Kørselsafgiften skal erstatte den nuværende vejbenyttelsesafgift, som betales uafhængigt af, hvor meget lastbilerne faktisk bruger de danske veje.