Rederiet United Nordic Shipping (UNS) med adresse i Virum har intet med fragt af russiske helikoptere og ammunition til Syrien at gøre.
Den aftale, der skulle sikre, at UNS skulle befragte det russisk-ejede fragtskib Alaed, blev nemlig aldrig til noget. Det siger direktør i rederiet Otto Danielsen - der var en af medstifterne af UNS - Søren Andersen.
- Vi har ikke relationer til det russiske rederi Femco. I september og oktober sidste år, da russerne købte skibet, havde vi samtaler med dem om at udføre det kommercielle management på skibet, men det blev aldrig til noget, siger Søren Andersen til Ritzau.
I rederisprog betyder kommerciel management, at en anden part sørger for lasterne til skibet.
- Af en eller anden ulyksalig årsag er vi koblet sammen med Femco, og det er også årsagen til, at de danske myndigheder gik ind i sagen, siger Søren Andersen.
Nordsjællands Politi har afhørt rederiledelsen og har ifølge Søren Andersen stillet sig tilfreds med forklaringerne. EU har forbud mod at handle våben med Syrien , men Rusland har strittet imod et tilsvarende forbud på FN-niveau.
Den amerikanske udenrigsminister, Hillary Clinton, advarede allerede tirsdag om, at en ladning russiske helikoptere var på vej til Syrien efter at have været til eftersyn i Rusland.
Rederiet United Nordic Shipping blev stiftet i 2010 af de to rederier Thor og Otto Danielsen. Men Thor gik ud kort tid efter stiftelsen, og siden har selskabet United Nordic Shipping stort set været inaktivt, forklarer Søren Andersen.
Det er fragtskibet Alaed, der angiveligt skulle være på vej med ammunition og russiske kamphelikoptere til Syrien. Skibet er ejet af et selskab på den caribiske ø Curacao og drevet af det russiske rederi Femco.
Rederiet Otto Danielsen fragter stykgods som containere, vindmøller, kartofler og fiskemel i sække.
/ritzau/