Er du en af dem, som drøner over de dansk-tyske grænserovergange ved Kruså, Padborg og Frøslev for at handle til priser langt under dansk niveau?
Er du det, har du så regnet på om det rent faktisk kan betale sig, at tage turen alene for at spare penge?
For hvor mange varer skal der egentlig i indkøbsvognen, før grænsehandlen kan betale sig? Det har banken Spar Nord og Bilbasen regnet på.
Og det er faktisk ikke så lidt der skal i indkøbsvognen for, at turen til Harrislee, Putgarden eller en af de andre byer i grænselandet går i plus.
Det er måske nemt at gennemskue, at man skal se stort på slid på bilen, brændstof og tidsforbrug, hvis man tager fra Skagen og tilbage igen.
Her skal grænseindkøbene ifølge beregningerne resultere i en besparelse på lidt mere end 1.800 kroner, før turen giver økonomisk pote.
Kører du i stedet frem og tilbage fra Odense, skal du handle besparelser hjem for cirka 700 kroner.
- Vores beregninger rummer mere end blot udgifterne til brændstof. For at opnå et mere nuanceret overblik over turens omkostninger er det nødvendigt også at medregne blandt andet afskrivninger, da antal kørte kilometer betyder relativt meget for din bils værdi, fortæller markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang og fortsætter:
- Kigger vi generelt på det, har flere afgiftsændringer i løbet af 10’erne gjort det markant billigere for danskerne at være bilejer, og dermed er omkostningerne pr. kørt kilometer faldet en del. Vi ser dog aktuelt en ret tydelig udvikling på dieselbilerne som følge af miljødagsordenen og øget regulering. De taber simpelthen værdi hurtigere end tidligere, hvilket betyder, at de samlede køreromkostninger stiger.
Beregningen af omkostningerne er baseret på de ti mest solgte nye og de ti mest solgte brugte biler i Danmark (både diesel og benzin) i de første fem måneder af 2021 og løber i år op i 2,28 kroner pr. kilometer. Dermed løber turen frem og tilbage fra for eksempel Aalborg op i 1.330 kroner, mens grænsefarende fra Helsingør skal handle besparelser hjem for hele 1.600 kroner for at tjene turen hjem.
- Dertil kommer eventuelle udgifter til forplejning undervejs og bro eller færge, afhængigt af hvor du kører fra, siger cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Han tilføjer, at selvom der på nogle varegrupper kan være betydelige prisforskelle mellem grænsebutikkerne og de danske dagligvareforretninger, kræver det for mange danskere, at der købes relativt stort ind, før turen kan betale sige:
- Regnestykket ser selvsagt bedre ud, hvis du bor i Sønderjylland, eller hvis grænsehandlen sker i forbindelse med kør-selv-ferie, hvor du alligevel kører forbi grænsebutikkerne.
Sådan beregnes den nødvendige besparelse
Find afstanden fra din bopæl til de nærmeste grænsebutikker via eksempelvis Michelin eller Google Maps, og husk også at medregne hjemturen.
Derefter ganger du den samlede afstand med TCO’en 2,28 kroner. TCO står for total cost of ownership og er et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre bil. Suppler til sidst med eventuelle omkostninger som færgetur og forplejning.
TCO-beregningen er som skrevet baseret på de ti mest solgte nye og de ti mest solgte brugte biler i Danmark i de første fem måneder af 2021.
TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år. Elementer, der indgår i beregningerne: brændstofpriser, brændstofforbrug, afskrivningsprofil, finansiering.