Bliver du syg i ferien, så er der nu mulighed for at få erstattet ferien på et andet tidspunkt. Sådan har det været, siden en ændring af ferieloven trådte i kraft 1. maj i år på baggrund af en EU-dom fra 2009. Tidligere har det kun været muligt at få erstattet ferien, hvis man blev syg op til sin ferie.
Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan det værst tænkelige scenarie ved ændringen af feriereglerne ende med at give en ekstraregning på et treciftret millionbeløb til arbejdsgiverne, skriver Frederiksborg Amts Avis.
- Vi regner med, at det kan komme til at koste de private arbejdsgivere omkring 150 millioner kroner om året, men vi håber selvfølgelig på, at det tal bliver lavere, siger Flemming Dreesen, ansættelsesretschef i DA.
Han har siddet med i udvalget, der arbejder med de nye ferieregler. Set fra arbejdsgivernes side har det været vigtigt at få indlagt fem karensdage og dokumentation i form af en lægeerklæring, som medarbejderen selv skal betale, for at mindske muligheden for at misbruge ordningen.
- Det, håber vi, kan dæmme op for misbrug, for ellers vil det være umuligt at kontrollere, siger Flemming Dreesen til avisen.
Hvis man bliver syg mere end fem ud af sine 25 feriedage på et ferieår, kan man derfor få dagene ud over karensperioden erstattet med ekstra feriedage. Man skal være så syg, at man ikke vil kunne arbejde, og i fagbevægelsen er der en tillid til, at de ansatte ikke vil misbruge ordningen.
- Jeg tror ikke på, at medarbejderne melder sig syg uden grund. Forskellen er, at det nu ikke kommer til at bero på tilfældigheder, om man bliver syg på det ene eller det andet tidspunkt, siger Evelyn Jørgensen, der er advokat og konsulent i fagbevægelsens paraplyorganisation, LO.
Effekten bliver derimod, at de ansatte får ret til og mulighed for at få det rekreative pusterum, som gør, at de kan yde optimalt, når de vender tilbage til arbejdspladsen igen, mener hun. Den tanke går igen hos 3F's næstformand Johnny Skovengaard. Han mener, at det trods alt vil være relativt få, der kommer til at gøre brug af ordningen.
- Arbejdsgiverne ser det som ekstraomkostninger, og det er klart, at hvis man har fem medarbejdere og to bliver syge, så koster det noget, men vi forventer ikke, at det her vil påføre arbejdsgiverne rigtig mange udgifter, siger Johnny Skovengaard.