Facebook ligger i toppen over medier, som er populære at markedsføre sig på - og det er der mange gode grunde til. Rigtig mange faktisk. Én altoverskyggende grund er naturligvis, at 70 % af den danske befolkning har en Facebook profil. Profilen bruger de til at komme i kontakt med eller vedligeholde forbindelsen til familie, venner, gamle klassekammerater samt følge interessante virksomhedsprofiler. Holder du denne statistik op imod, at 80 % af danskerne foretager deres køb online, så har du en rigtig attraktiv cocktail - men du skal naturligvis vide, hvad du laver.
Derfor har vi spurgt vores SoMe eksperter til råds, og kommer med 3 tips til, hvordan du får mest ud af din Facebook annoncering.
Hvad er dit mål?
Først og fremmest er det vigtigt at definere målet med virksomhedens Facebook annoncering. Dette mål kan kan selvfølgelig variere fra virksomhed til virksomhed, men også fra kampagne til kampagne. Målene kan f.eks. være:
- Konverteringer (salg)
- Trafik (klik til website)
- Kendskab til brand
- Lead generering
- Likes
Det er ekstrem vigtig at have defineret en konkret målsætning med annonceringen, fordi Facebooks algoritme er meget behjælpelig med at levere dine annoncer på bedst mulig vis - netop baseret på den valgte kampagnes målsætning. Dertil betaler du for hver gang din målgruppe engagerer sig med annoncerne, afhængig af din kampagnemålsætning. Kort fortalt vil den rette målsætning give dig bedre forudsætninger for mest udbytte.
Udnyt Facebooks data til at rykke tvivlere til konverteringer
Der kan være en del salg at hente hos forbrugere, som allerede har besøgt din webshop, men af den ene eller anden årsag ikke har valgt at fuldende købet af de produkter, der ellers vandt deres opmærksomhed i første omgang. Ved denne tabte fortjeneste er Facebook et rigtig godt værktøj. Gennem brug af remarketing på Facebook kan du nemlig nemt målrette din annoncering mod forbrugere, som allerede har vist interesse for din virksomhed.
For at kunne oprette en retargeting kampagne kræver det dog, at du har adgang til data omkring forbrugerne, som har besøgt dit website. Her kommer din Facebook pixel ind i billedet.
En Facebook pixel er kort fortalt et stykke kode, du integrerer i dit website, som tracker de hændelser, der er betydelige for din forretning og/eller dit website. Dette gøres med henblik på at måle, optimere og målrette kampagner på Facebook ud fra dataene.
Godt indhold er nøglen til succes!
Vi kan ikke sige det nok gange.. Godt indhold er essentielt for at opnå profitable resultater på Facebook! Antallet af annoncører og annoncer stiger, og når de gør det, så er det vigtigt at kunne skabe blikfang. Dette kan b.la. gøres med klare budskaber og visuelt materiale, der tiltaler dine potentielle kunder.
Så før du starter på Facebook annoncering, skal du sikre dig, at dit materiale repræsenterer dit produkt/service på den mest optimale måde. Vi anbefaler også brug af videomateriale på Facebook. Dette gør vi af den simple årsag, at vi ofte ser, at videoer klarer sig bedre end billeder på størstedelen af annoncerne.
Rigtig god arbejdslyst!