Venstre: Luftigt finansieret og vakkelvorn DSB-kontrakt
Regeringen, SF og EL har indgået en ny aftale mellem DSB og staten. Venstre tvivler på finansieringen.
Venstre er lunkne over for finansieringen af fremtidens togdrift i Danmark.
Venstre er lunkne over for finansieringen af fremtidens togdrift i Danmark. Foto: Colourbox/free


Den nye 10-årige kontrakt mellem DSB og staten er luftigt finansieret på den usikre togfond.

Det er en af hovedårsagerne til, at Venstre ikke var med til at indgå aftalen, som ellers indeholder flere gode punkter. Det siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Ritzau.

- Aftalen er baseret på togfonden, som er karakteriseret ved at være meget luftigt finansieret. Der mangler mindst 18 milliarder på nuværende tidspunkt. Det er uspiseligt for os.

- Det er ærgerligt, at vi ikke kunne lave en bred aftale, for det er en kontrakt, der rækker mange år ud i fremtiden, og som koster mange milliarder. Vi er langt hen ad vejen enige i aftalens indhold, herunder at man har skærpet rettidighedskravet fra seks til tre minutter, siger han.

Samtidig bekymrer det Venstremanden, at aftalen baserer sig på IC4-tog.

- Materielplanen, der ligger bag hele aftalen, er særdeles vakkelvorn. Man baserer sig på IC4-tog mange år ud i fremtiden, og der er det rimelig velkendt, at togene er højest upålidelige

- Så sent som i går er der kommet en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, der stiller spørgsmål ved den materielplan, som DSB har lagt frem, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Transportminister Magnus Heunicke (S) siger, at flertallet bag aftalen kan være smuldret efter et valg, og det i så fald står blå blok frit for at lave en ny aftale.

Det giver Kristian Pihl Lorentzen dog ikke meget for.

- Det er rent politisk spin, når ministeren siger, at aftalen kan rulles tilbage. Der er indgået en juridisk aftale med DSB, siger han.

Spørgsmål: Den nye kontrakt annullerer den tidligere VK-regerings årlige besparelser på 300 millioner kroner. Kan man forestille sig, at de besparelser kommer igen, hvis I får magten?

- Det må vi tage bestik af til den tid. I vores verden er det underligt, at DSB ikke skal underkastes effektiviseringskrav, som andre offentlige og privat virksomheder skal det. Men det må vi se på til den tid, siger transportordføreren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.