Forbund revser Løkkes chaufførkørsel: Ulovlig og forfærdelig
Vagt- og sikkerhedsfunktionærernes fagforening (VSL), der organiserer landets ministerchauffører, langer nu ud efter Lars Løkke Rasmussens (V) tidligere privatchaufførs ’elendige’ arbejdsforhold, som beskrives i ny portrætbog om V-formanden.
- Det er ganske forfærdeligt, hvis han ikke overholder hviletidsbestemmelserne. Det er jo landets lovgivning og en beskyttelsesregel for chaufførerne. Den skal man overholde. Ellers går alle jo ned med nakken, siger Conni Lorentsen, faglig sekretær i VSL
- Det er ganske forfærdeligt, hvis han ikke overholder hviletidsbestemmelserne. Det er jo landets lovgivning og en beskyttelsesregel for chaufførerne. Den skal man overholde. Ellers går alle jo ned med nakken, siger Conni Lorentsen, faglig sekretær i VSL Keld Navntoft/Scanpix


Lars Løkke Rasmussen og Venstre tænkte sig ikke om, da de i sin tid hyrede en ung privatchauffør til at stå til rådighed for V-formanden døgnet rundt. Det mener Vagt- og sikkerhedsfunktionærernes fagforening (VSL).

Faglig sekretær i VSL, Conni Lorentsen, er bestyrtet over chaufførens dårlige løn- og ansættelsesvilkår, der beskrives i en ny portrætbog, ”LLR”, om Lars Løkke Rasmussen.

Ifølge Jyllands-Posten, der er i besiddelse af bogen, arbejdede chaufføren eksempelvis efter kort tids ansættelse over 80 timer i nogle uger.

- Det er ganske forfærdeligt, hvis han ikke overholder hviletidsbestemmelserne. Det er jo landets lovgivning og en beskyttelsesregel for chaufførerne. Den skal man overholde. Ellers går alle jo ned med nakken, siger Conni Lorentsen til Avisen.dk.

Hun henviser til, at arbejdstidsreglerne kræver 11 timers hvile i døgnet. I enkelte, specielle tilfælde kan hviletiden dog sættes ned til otte timer.

Fik sammenbrud

Chaufføren endte ifølge ”LLR” med at gå ned med et sammenbrud efter en presset periode med lange dage med for lidt søvn og for mange sms’er fra Lars Løkke Rasmussen, der ønskede kørsel. Forinden havde den unge chaufførs onkel efter bare tre dages ansættelse sagt fra som privatchauffør for Venstre-formanden.

Ifølge Politiken nåede den unge chauffør inden sit sammenbrud at være ansat til en løn på 25.000 kroner om måneden. Heraf skulle han betale 7.000 kroner i skat for at bruge bilen privat.

Venstres økonomichef fik nemlig lavet en skattemæssig ordning, der betød, at Lars Løkke Rasmussen selv undgik beskatning af transporten i Venstres særligt indkøbte firmabil, en Skoda Superb. I stedet blev chaufføren beskattet af at have fri bil til rådighed. Og det er ikke helt gangbart, mener Conni Lorentsen.

- Hvis han var mit medlem, ville jeg kræve forhandling med det samme. Lars Løkke Rasmussen og enhver anden minister må da vide, at deres egen ministerchauffør i sin tid forlangte mere i løn og bedre arbejdsforhold, siger hun.

Bedre løn

Connie Lorentsen forklarer, at en ministerchauffør typisk tjener omkring 31-32.000 kroner om måneden. Samtidig overholder ministerchaufførerne naturligvis hviletidsbestemmelserne, forklarer Keld Strøbæk, der er tillidsmand for ministerchaufførerne og selv kører for udenrigsminister Martin Lidegaard (RV).

- Vores løn er bedre, og vi har ikke nogen ordning om fri bil til rådighed. Det lyder dog som om, at den unge chaufførs kontrakt er skruet elendigt sammen. For skal man have fri bil, skal man også kunne benytte den, og det lader det ikke til, at han har haft tid til, siger Keld Strøbæk, der ligesom forbundsfællen Connie Lorentsen har svært ved at forstå, hvorfor Venstre ifølge ”LLR” har tilbudt chaufføren ringere arbejdsforhold end de chauffører, der kører for ministrene.

- Venstre kunne jo bare have ringet til vores fagforening for at få at vide, hvordan vi arbejder. Så havde det været hurtigt overstået, siger Keld Strøbæk.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lars Løkke Rasmussen.

Ifølge Jyllands-Posten siger Lars Løkke Rasmussen i et interviewet til "LLR":

"På det tidspunkt havde jeg ikke af Venstre fået stillet en bil til rådighed til privat kørselsbrug. Jeg har min egen bil, en Opel Astra, det er en dejlig bil, og det er vores bil. Det er den, jeg bruger, når jeg er privat, handler ind og så videre. Jeg fik af Venstre stillet en kørselsordning til rådighed. En bil med chauffør, der hentede og bragte mig. Det er fuldstændig samme retningslinjer som med ministre. Jeg bragte det selv til ophør, da jeg senere flyttede til København. Bilen overgik fra bil med chauffør til firmabil, som jeg kan disponere over privat og derfor også beskattes af."

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.