Unge har ændret hajj og Mekka
Pilgrimsfærd præges af et stigende antal unge, som er "bedre uddannede, vant til turisme og masseforbrug".
Den 33-årige Omar Saghi, som er forfatter til bogen "Paris-Mecca, Pilgrimsfærdens sociologi, siger, at hajj ikke længere udgør en "mystisk horisont i et helt liv", men er blevet en rationel begivenhed.
Den 33-årige Omar Saghi, som er forfatter til bogen "Paris-Mecca, Pilgrimsfærdens sociologi, siger, at hajj ikke længere udgør en "mystisk horisont i et helt liv", men er blevet en rationel begivenhed. Foto: Ahmed Jadallah/Reuters


Unge er med til at transformere den årlige pilgrimsfærd mod Mekka, som officielt startede lørdag.

- Desto yngre man er, desto lettere er det, siger Saniah, en 25-årig britisk pilgrim, som for anden gang deltager i hajj i Saudi-Arabien.

- For 12 år siden kom min familie og jeg ned til en umrah, siger hun om en tidligere pilgrimsfærd til Mekka.

I modsætning til hajj kan en umrah foregå når som helst på året.

Saniah, som siger, at hendes deltagelse i ritualet har været en radikal forandring i hendes tilværelse, er en af omkring 1,5 millioner, som er rejst til Mekka på dette års hajj.

Sammen med sin mand indtager hun en frokost - en sodavand og pommes frites - i et forretningscenter nær den store moské i Mekka.

- I gamle dage ventede unge med at tage på pilgrimsfærd, indtil de var gamle. Men det er anderledes med de unge generationer nu. Vi er mere klar over vore religiøse forpligtelser, siger hun og tilføjer:

- De lange gåture og bønner i den brændende sol er lettere at klare, når man er ung.

Den 33-årige Omar Saghi, som er forfatter til bogen "Paris-Mecca, Pilgrimsfærdens sociologi", siger, at hajj ikke længere udgør en "mystisk horisont i et helt liv", men er blevet en rationel begivenhed.

Mohammed, som er taget på pilgrimsfærden fra Paris sammen med sin kone, fortæller, at en række af hans venner allerede har gennemført hajj. Han siger, at det rejsebureau, som han anvender, oplyser, at det har sendt mange unge mennesker til Mekka.

Saghi siger, at det stigende antal unge, hvoraf mange er "bedre uddannede, vant til turisme og masseforbrug", også har været med til at forandre Mekka.

- De store reklameskilte, de store virksomheder tiltrækker dette nye klientel, som de traditionelle hoteller og familierestauranter ikke kan tilfredsstille, siger han.

Saniah, som på sin første hajj for 12 år siden sad på gaden og spiste, siger, at det er meget bedre nu.

- Vi har chancen for at få femstjernet service.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.