Han fik en mildt sagt blandet modtagelse.
Da kørselstjenesten Ubers danske direktør ankom til en iværksætterkonference fredag i denne uge, var der både vrede miner og venlige smil.
Uden for Hilton-hotellet ved Københavns Lufthavn blev gæsterne nemlig mødt af røde faner og et stort antal frustrerede taxachauffører, som i en slange kørte forbi hotellet igen og igen.
Indenfor var stemningen dog helt anderledes. Uber-direktøren Mathias Thomsen deltog i en paneldebat ved konferencen Nordic Startup Conference, der sætter fokus på iværksætteri på teknologiområdet.
Og her blev den unge direktør mødt af klapsalver fra et par hundrede interesserede deltagere, som skulle høre om, hvordan teknologi kan udfordre eksisterende brancher.
Uber: Vi udvider markedet
Ubers koncept består i korte træk af en app til smartphones, der faciliterer, at kunder kan blive samlet op af en helt almindelig privat bilejer, derefter kører kunden fra A til B. Både bestilling og betaling ordnes digitalt via kundens og chaufførens telefon, ligesom prisen automatisk udregnes og bestemmes af Uber, som tager 20 procent til sig selv.
Smart deleøkonomi, mener Uber. Brandulovlig piratkørsel, der stjæler vores kunder, lyder det ofte fra taxabranchen. Men hos Uber anerkender man ikke, at man tager kunder fra taxaerne.
- Det kan jeg faktisk ikke se, at vi gør. Vi oplever, at dem, der kører med Uber, er en helt ny gruppe, som slet ikke har brugt den form for betalt transport før. Den vækst, vi har oplevet, er meget større end den tilbagegang, vi har hørt tale om i taxabranchen, siger den danske Uber-direktør Mathias Thomsen, som Avisen.dk møder under konferencen.
Pligt til at betale skat
Blandt de vrede taxachauffører udenfor mente flere, at der ikke var nogen form for kontrol med, om Uber-chaufførerne betaler skat. Chaufførerne er nemlig ikke ansatte hos Uber, men betragtes i stedet som samarbejdspartnere, der selv skal indberette deres indtjening hos skat. Det glemmer mange, mente flere taxachauffører, som Avisen.dk talte med.
Hos Uber gør man dog meget for at oplyse chaufførerne om skattereglerne, fortæller direktøren.
- Alle, der vil køre for Uber, møder vi og fortæller, at de har pligt til at betale deres skat. Samtidig har vi været i dialog med SKAT, som har lavet en hjemmeside, der fortæller om, hvad man skal gøre, når man kører for platforme som Uber. Den henviser vi også til, siger Mathias Thomsen.
I informerer dem - men stiller i deciderede krav?
- De skriver under på, at de skal betale deres skat. Det er en del af den serviceaftale, de underskriver med os.
Fører I nogen form for kontrol med, at de rent faktisk gør det?
- Det kan vi ikke. I vores forretningsmodel er de jo selvstændige, og derfor kan vi ikke bede dem dokumentere deres skattebetaling. Vi er nødt til at holde os inden for de rammer, den danske skattelovgivning har sat, og der har vi hverken en indberetningspligt eller en indberetningsmulighed, siger Mathias Thomsen.
Han betoner, at selskaber gerne samarbejder med myndighederne om at gøre det lettere for chaufførerne at håndtere indberetningen til SKAT.
- Vi vil meget gerne hjælpe til og for eksempel se, hvordan vi kan lade teknologien arbejde for os. Det gør vi blandt andet i Estland, hvor vi i et partnerskab med de estiske skattemyndigheder arbejder på en digital integration, som gør det muligt for partner-chaufførerne at indberette til skattemyndighederne med et tryk på deres app, forklarer Mathias Thomsen.
Håber på ny lovgivning
Hos Uber ser man også gerne, at den eksisterende lovgivning på taxaområdet blev frisket op til en ny tid, hvor en køretur kan bestilles med få klik på en telefon.
- Den nuværende lovgivning blev lavet, længe før smartphones blev opfundet. Derfor mener jeg også, at både vi og taxabranchen har et stort ønske om at modernisere lovgivningen, siger Mathias Thomsen.
Derfor præsenterede Uber torsdag et memo for Folketingets Transportudvalg, hvor selskabet giver deres forslag til rammerne for en ny lovgivning.
- Vi har ikke noget imod regulering. Derfor har vi foreslået en ny ramme, hvor man pålægger formidleren af transporten - det kunne være Uber - nogle pligter til at sørge for, at dem, der kører, lever op til forskellige krav, man er blevet enige om. Vi stiller allerede selv en række krav til chaufførerne, men det er noget, vi gør på eget initiativ, siger Mathias Thomsen.