Trafikstyrelsen mangler fakta for at stoppe flyvninger
Danske myndigheder finder endnu ikke grund til at indstille flyvninger til Sharm el-Sheikh i Egypten.


Selvom en lang række britiske flyselskaber har indstillet alle rejser til og fra Sharm el-Sheikh i Egypten på grund af anvisninger fra den britiske udenrigsminister, Philip Hammond, så er der endnu ingen skærpede forholdsregler fra de danske myndigheder.

Hos Trafik- og Byggestyrelsen, som er myndighed for flysikkerheden i Danmark, har man på nuværende tidspunkt ikke fået en grund til at indstille flyvningerne.

- Vi har ikke på nuværende tidspunkt fået informationer, der gør, at vi kan komme med skærpede forholdsregler. Selvom der kommer politiske meldinger fra Malta, Portugal eller Storbritannien, bliver vi nødt til at have noget fakta og information bag.

Det siger pressechefen i Trafik- og Byggestyrelsen, Søren Kragh Pedersen, til Ritzau.

- I den forbindelse følger vi sikkerhedsreguleringerne i EU-regi. Og det vil sige EU-Kommissionen. Og selvfølgelig bliver der også arbejdet på de indre linjer for at få mest muligt information til at træffe beslutninger ud fra.

Hos flyselskabet SAS er det netop Trafik- og Byggestyrelsens anvisninger, som man forholder sig til. SAS har ikke haft nogle flyvninger siden lørdagens flystyrt over Sinai-halvøen i Egypten, hvor 224 personer mistede livet.

Først på lørdag har de en afgang fra København til Sharm-el Sheikh, som er arrangeret af en anden rejsearrangør. De vurderer hele tiden situationen, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef for SAS i Danmark.

- Vi lytter til alle, men i forhold til luftfartssikkerhed, er det ikke Udenrigsministeriets rejsevejledning, vi følger, da det er information henvendt til den enkelte borger.

- Vi forholder os til de anvisninger, som myndighederne kommer med. I den her forbindelse den fælles skandinaviske revurdering af luftfart, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Det er Transportministeriet og herunder Trafik- og Byggestyrelsen, der tager de direkte beslutninger, og som SAS derfor følger. Derudover følger de også EASAs, European Aviation Safety Agency, anbefalinger.

- Så der er en masse forskellige anvisninger, vi forholder os til.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.