Træn din hjerne stærkere: Sådan gør du
Du kan forbedre din hjernes hukommelse, kreativitet og stresstærskel ved at træne tre gange om ugen.
Konditionstræning fremmer både hukommelsen, kreativiteten og modstandsdygtigheden mod stress.
Konditionstræning fremmer både hukommelsen, kreativiteten og modstandsdygtigheden mod stress. Modelfoto: Iris/Scanpix/arkiv


Den vejer bare to procent af din kropsvægt, men sluger 25 procent af energiomsætningen og bruger 20 procent af kredsløbet, fortæller læge Henning Kirk.

Hjernen er kronen på kropsværket, og derfor vil de fleste gerne tage sig godt af det uundværlige organ.

Selv om det kan virke nærliggende, at en god omgang hjernegymnastik må være ensbetydende med at være mester i krydsord eller sudoku, så er det faktisk den fysiske af slagsen, som kan optimere din hjerne.

Konditionstræning fremmer nemlig både hukommelsen, kreativiteten og modstandsdygtigheden mod stress, slår den svenske psykiater Anders Hansen fast i sin nye bog "Hjärnstark".

- Blodgennemstrømningen i hjernen øges med 20 procent, når man går eller løber, sammenlignet med når man er i hvile. Det gør, at hjernen fungerer bedre, og at færdigheder som hukommelse, koncentration og modstandsdygtighed mod stress forbedres, fortæller psykiater og forfatter Anders Hansen til Ritzau Fokus.

For at opleve den fulde effekt af træningen kræver det, at man får pulsen op tre gange om ugen i 30-45 minutter, fortæller Anders Hansen. Om pulsen bliver skudt i vejret med løb eller tennis, betyder ikke noget for hjernen, det er nemlig intensiteten og varigheden af træningen, der er afgørende.

De positive effekter bliver større, hvis man er vedholdende og får snøret løbeskoene kontinuerligt.

- På lang sigt sker der meget andet i hovedet, hvis man er fysisk aktiv. Hjernen vil begynde at danne nye hjerneceller, især i hukommelsescentret hippocampus. Desuden produceres der mere af hjernens eget mirakelmiddel BDNF, som er et protein, hjernen laver selv, som styrker den på mange måder, fortæller psykiater Anders Hansen og tilføjer:

- På rigtig lang sigt menes koblingen mellem hjernens forskellige dele at forbedres, hvis man er fysisk aktiv. Det gør, at hjernen som organ arbejder bedre og mere effektivt, men det kræver regelmæssig fysisk aktivitet i mindst et år for at opnå det.

Den traditionelle hjernegymnastik som krydsord eller sudoku kan altså ikke konkurrere med konditionstræningen, når det kommer til fysisk at optimere hjernen og dens funktioner. Faktisk kan de to metoder og effekter slet ikke sammenlignes, fortæller læge og forfatter Henning Kirk.

- Konditionstræning styrker hjernen generelt, inklusiv de kognitive funktioner som opmærksomhed, tænkeevne, indlæring, hukommelse og opgaveløsning. Når man løser krydsord eller sudoko, bliver man bedre til netop at løse krydsord eller sudoku. Skak, bridge og diverse computerspil har i højere grad afsmittende virkning på kognitive funktioner derudover, forklarer Henning Kirk.

Sådan træner du hjernen stærkere
  • Du skal træne 30-45 minutter tre gange om ugen, for at hjernen får fuld effekt af træningen.
  • Konditionstræning er den meste effektive hjernetræning. Styrketræning har visse positive effekter, men de er ikke lige så omfattende som konditionstræningen.
  • Det vigtigste for træningen er, at du sparker intensiteten og pulsen i vejret. Det betyder ikke noget, om du gør det ved hjælp af tennis, løb eller kampsport.

 

Kilde: Anders Hansen, psykiater og forfatter til "Hjärnstark"

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.