Traditionelle fagforbund taber terræn: Flere melder sig ind i gule fagforeninger
Flere vælger at melde sig ind i gule fagforeninger. Det er især de unge ufaglærte mænd, der fravælger den klassiske fagbevægelse.
- Den lille fagforening FPU kunne ikke have taget kampen mod Ryanair uden at have en hovedorganisation i ryggen, forklarer siger professor Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, som et eksempel på, hvad en hovedorganisation kan bruges til.
- Den lille fagforening FPU kunne ikke have taget kampen mod Ryanair uden at have en hovedorganisation i ryggen, forklarer siger professor Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, som et eksempel på, hvad en hovedorganisation kan bruges til. Foto: Scanpix


Mens flere af de traditionelle fagforeninger under hovedforbund som LO og FTF går tilbage, oplevede de prisbillige alternativer en fremgang i medlemsantallet i 2014. Det skriver Politiken.

- Fremgangen findes hos de prisbillige alternativer som Det Faglige Hus. Det ser ud til, at navnlig de unge ufaglærte mænd fravælger den klassiske fagbevægelse til fordel for de billige, siger professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet til avisen.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik meldte godt 7.000 flere danskere sig i 2014 ind i en fagforening end i 2013. Det er dog især 'organisationer uden for hovedorganisation’, der mærker fremgangen. De havde en stigning i medlemsantallet på 7,9 procent fra 2013 til 2014. Omvendt har LO, der blandt andet tæller ufaglærte, faglærte og håndværkere, mistet 2,7 procent af sine medlemmer det seneste år.

- De klassiske fagforeninger i LO har ikke stoppet tilbagegangen, selv om tilbagegangen ikke er så dramatisk som tidligere, siger Henning Jørgensen til Politiken.

Ryanair-konflikt som eksempel

Professor Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet forklarer en forskel på de to typer fagforeninger med den aktuelle konflikt mellem Ryanair og den danske fagbevægelse. Flybranchens Personale Union (FPU) har krævet overenskomst med Ryanair, som afviser kravet. Det har fået en række andre forbund under LO til at varsle sympatikonflikt, så medlemmer af blandt andet 3F og Metal ikke kan tanke Ryanairs fly op og få bagagen ombord.

- Den lille fagforening FPU kunne ikke have taget kampen mod Ryanair uden at have en hovedorganisation i ryggen. Det kræver juridiske kompetence at køre sagen i Arbejdsretten, og sympatiaktionerne fra de andre forbund er afgørende for at presse Ryanair, siger professor Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, til Politiken.

Arbejdsmarkedet er ifølge Flemming Ibsen under forandring, og flere danskere kommer til at arbejde på arbejdspladser, som ikke har overenskomster.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.