Ryanair lukker nu ruter ned fra Billund Lufthavn og halverer antallet af passagerer. Det kommer til at koste arbejdspladser i den midtjyske by. Men det er ikke fagbevægelsens skyld.
Det mener næstformanden for LO, Lizette Risgaard.
- Det er Ryanairs ansvar, hvad der nu kommer til at ske med selskabets ruter og passagertal. De kan bare tegne en overenskomst og spille efter danske spilleregler, men det har de jo afvist, siger Lizette Risgaard til Avisen.dk.
Hun forstår godt, at ansatte i lufthavnen i Billund kan være bekymret ved udsigten til at miste job med Ryanairs lukning af ruter.
- Jeg kan godt forstå, at nogle kan være bekymrede, men lad os nu se hvor mange fyringer der bliver tale om. Markedet fungerer jo sådan, at hvis der en efterspørgsel, så vil andre selskaber overtage nedlagte ruter, siger Lizette Risgaard.
Hun mener, at det sagtens kan lade sig gøre at sælge flybilletter og samtidig have en overenskomst.
- Der er ingen modsætning mellem at have en overenskomst og så sælge billige billetter. Det kan andre flyselskaber godt finde ud af. Vi har beregninger, som viser, at for bare 37 kroner pr. billet kunne Ryanair sikre sine ansatte anstændige vilkår under en overenskomst, siger Lizette Risgaard.
I forhold til Billund gør hun opmærksom på, at en anden provinslufthavn klarer sig godt uden Ryanair.
- I Aalborg har de fravalgt at have Ryanair, og her stiger udenrigstrafikken meget, siger Lizette Risgaard.
McDonald's overgav sig
På et pressemøde i formiddags langede personaledirektøren for Ryanair, Eddie Wilson, ud efter fagbevægelsen. Han undrede sig over, hvorfor man var så optaget at netop Ryanair, når andre multinationale selskaber som "Google og Microsoft ikke har nogen overenskomst i Danmark."
Til den kritik siger Lizette Risgaard.
- Jeg er ked af, at Ryanair ikke anerkender og forstår, at vi nu har fået Arbejdsrettens ord for, at det er helt legitimt at stille krav til Ryanair om overenskomster, når de driver virksomhed her i landet, siger Lizette Risgaard, og fortsætter:
- Store internationale firmaer som McDonald's og Lidl var imod overenskomster, da de etablerede sig i Danmark. Men i dag fortæller de jo, at de er glade for, at de har en aftale med fagbevægelsen.
Hun insisterer på, at kampen med Ryanair skal tages.
- Vi er nødt til at sikre, at vi bevarer anstændige løn- og arbejdsvilkår. Det er ikke noget, som kommer af sig selv. Hvis vi ikke tager affære nu, kan Ryanair-lignende vilkår hurtigt sprede sig til andre brancher. Det, der handler om kollegaen i dag, kan være dig i morgen, siger Lizette Risgaard.