"Svært ærgerligt": Gymnasieformand afviser HF-forslag fra DF
18 procent af unge HF'ere tager en lang videregående uddannelse, lyder det fra GL efter forslag fra DF.
HF'ere må ikke fratages deres mulighed for at tage en universitetsuddannelse, mener formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening.
HF'ere må ikke fratages deres mulighed for at tage en universitetsuddannelse, mener formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening. Foto: Colourbox/Free


Det ville være "svært ærgerligt", hvis unge, der har taget en HF-uddannelse, mister muligheden for at fortsætte på universitetet.

Især fordi 18 procent af HF'erne i dag tager en lang videregående uddannelse på universitetsniveau.

Det er meldingen fra formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, efter at Dansk Folkeparti forud for forhandlinger om gymnasiereform foreslår, at HF ikke skal give adgang til længere videregående uddannelser.

- Det er en af de uddannelser, der er med til at løfte allermest. HF er rigtig god til at få unge ind, som ellers ikke ville have fået en ungdomsuddannelse, siger Annette Nordstrøm Hansen.

- Vi ville miste nogle unge mennesker i systemet. Faktisk vil vi i mindre udstrækning være med til at bryde den sociale arv. Det er det, HF kan. HF kan få unge ind, som ikke kommer fra studievante miljøer, lyder det fra GL-formanden.

Hun ser DF's forslag som et stort tilbageskridt for det danske uddannelsessystem.

- Vi har i mange år arbejdet for, at uddannelsessystemet skal åbne dørene for alle. Det ville være så uheldigt, hvis man sagde, at en af vores gymnasiale uddannelser ikke skulle give fuld studiekompetence, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Ifølge formanden bør politikerne i stedet se på, hvordan HF-uddannelsen kan styrkes yderligere igennem den kommende justering af gymnasiereformen .

- Der er et lidt større frafald på HF. Det er nok naturligt, når man ser på, hvad det er for en gruppe, man optager. Men det skal man kigge på og arbejdere mere systematisk med, siger hun.

Derudover ser hun en mulighed for at forbedre den anvendelsesorienterede undervisning på HF.

- Det kan for eksempel ske ved at indføre spor og toninger, som retter sig mere målrettet mod bestemte professioner og uddannelsesområder, lyder det.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.