Smæk til bank: Snuppede kundes arv
BankNordik skal nu tilbagebetale mere end 331.000 kroner til en kunde, som banken havde snuppet fra hans arv.
BankNordik fandt ud af, at der var penge på vej til en af deres kunder som hans del af dødsboet efter hans forældre og skyndte sig at nuppe et større beløb.
BankNordik fandt ud af, at der var penge på vej til en af deres kunder som hans del af dødsboet efter hans forældre og skyndte sig at nuppe et større beløb. Arkivfoto: Betina Garcia/Scanpix


Danske pengeinstitutter kan ikke bare finde på at forgribe sig på afdøde menneskers penge. De kan også hitte på at nuppe arvingers formue, skriver Fagbladet 3F.

BankNordik fandt ud af, at der var penge på vej til en af deres kunder som hans del af dødsboet efter hans forældre. De skyndte sig at nuppe et større beløb fra arven, fordi han skyldte dem penge.

Men nu skal BankNordik tilbagebetale mere end 331.000 kr. til arvingen. Det forlanger Pengeinstitutankenævnet.

Næsten samtidig har der været en sag, hvor Jyske Bank nuppede blandt andet de dagpenge, som en person fik indsat på sin konto efter sin død. Her skal banken også betale tilbage.

Både manden, hans forældre og den advokat, der opgjorde boet, var kunder i BankNordik. Pengeinstituttet havde derfor god indsigt i, hvor der fandtes penge.

Advokaten bad banken slutopgøre dødsboets konto og overføre indeståendet til hans klientkonto. Det gjorde banken. Men forinden nuppede de over 331.000 kr. og brugte dem til at nedbringe en af arvingernes gæld.

Men sådan kan et pengeinstitut ikke bare selv flytte penge mellem konti tilhørende forskellige personer og et dødsbo. Derfor giver ankenævnet arvingen ret i hans klage.

Han kan nu selv bestemme, om han vil bruge arven til at betale af på sin gæld, eller om han vil afdrage på andre måder. Banken kan ikke bare tage for sig.

Fagbladet 3F har forgæves spurgt BankNordik, om de vil efterkomme afgørelsen fra ankenævnet og betale pengene til arvingen. Hvis ikke banken gør det, er manden nødt til at anlægge sag mod dem ved domstolene.

Fagbladet 3F har også spurgt bankernes organisation, hvorfor de har besvær med at håndtere kundernes arv efter reglerne. Det har Finansrådet endnu ikke svaret på.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.