Skal du købe eller lease en bil? Dette kan bedst betale sig
Den nye finanslov har fjernet det økonomiske incitament til at lease bil i stedet for at købe den.
- Nu bliver det mindre interessant at lease, fordi der er flere biler, der bliver billigere at købe, lyder vurderingen fra FDM.
- Nu bliver det mindre interessant at lease, fordi der er flere biler, der bliver billigere at købe, lyder vurderingen fra FDM. Foto: Niels Hougaard/POLFOTO


Det bliver ofte beskrevet som "en jungle", når privatpersoner skal beslutte sig for, om det bedst kan betale sig at købe eller lease en bil. Den nye finanslov har skåret i afgiften, men det kommer i første omgang kun til at påvirke priserne på bilkøb.

- Nu bliver det mindre interessant at lease, fordi der er flere biler, der bliver billigere at købe, mens det ikke ser ud til, at leasingpriserne bliver sat ned, lyder vurderingen fra Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom hos FDM.

- Det, vi hører fra branchen, er, at man ikke vil sænke priserne på privatleasing. Hvis det kommer til at holde stik, så kunne man sagtens forestille sig, at mange forbrugere hælder til at købe i stedet for at lease, set ud fra et rent økonomisk synspunkt, lyder det fra FDM.

Den nye finanslovs afgiftsnedsættelse kommer ikke til at påvirke priserne på de billigste biler, og derfor vil det heller ikke være alle forbrugere og bilister, der vil blive berørt på samme måde.

- Den nye aftale gælder i hvert fald dyrere biler, der får sat afgiften ned, så de bliver billigere at købe. Det er nok ikke helt samme effekt, vi får at se på leasingpriserne, forklarer Las Olsen, der er privatøkonom hos Danske Bank.

- Men i forvejen er det jo meget individuelt, om det bedre kan betale sig at lease frem for at købe. Det kommer jo meget an på, hvor god man er til at forhandle med sin bilsælger, hvor billige adgang man har til de forskellige lån, og om man eventuelt sidder på lidt opsparing, man kan bruge af, siger privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank.

Så selv om afgiftsnedsættelsen kun kommer til at påvirke priserne på købebiler, så kan forbrugerne stadig vurdere, at de hellere vil lease en bil af andre grunde end den rent økonomiske. Leasingbiler er ofte omfattet af en serviceaftale, så man ikke skal bekymre sig om reparationer. Samtidig slipper man for at låne et stort beløb til købet.

- Afgiftsnedsættelsen er et lille tilbageskridt for privatleasing, men markedet vil stadig være på vej fremad, mener forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen, FDM.

Fakta

Fire gode grunde til at købe:

  1. Det er blevet billigere at købe ny bil. Men den prisnedsættelse rammer ikke leasing.
  2. Så ejer du din egen bil, og du har fuld bestemmelsesret over den.
  3. Mange leasingaftaler indeholder en grænse for, hvor mange kilometer du må køre i bilen.
  4. Hvis du har friværdi i boligen, så vil du i flere tilfælde kunne låne billigt til et bilkøb.

Fire gode grunde til at lease:

  1. Du behøver ikke låne et stort beløb til et bilkøb.
  2. Hvis du leaser, vil du som oftest køre i en helt ny bil, som så kan skiftes ud efter en kort bindingsperiode.
  3. Du slipper for at bekymre dig om at skulle betale for reparationer.
  4. Du skal ikke tænke på, om din bil falder i værdi.
UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.