SF-ordfører: Helt fint at opkøbe ejendomme for togpenge
Karsten Hønge (SF) ser intet problem i at holde Togfondens tidsplan, selv om der er usikkerhed om projektet.
Staten har postet millioner af kroner i at opkøbe ejendomme i forbindelse med anlæg af ny jernbane, selv om Togfondens finansiering på grund af faldende oliepriser er usikre. SF's transportordfører Karsten Hønge ser intet problem i at holde sig til tidsplanen.
Staten har postet millioner af kroner i at opkøbe ejendomme i forbindelse med anlæg af ny jernbane, selv om Togfondens finansiering på grund af faldende oliepriser er usikre. SF's transportordfører Karsten Hønge ser intet problem i at holde sig til tidsplanen. Foto: Colourbox/Free


For SF's transportordfører, Karsten Hønge, giver det fin mening, at staten på trods af usikkerhed om finansiering af Togfondens projekter fortsætter med at opkøbe ejendomme som del af projektet med at anlægge nye togskinner.

Staten har ifølge Fyens Stiftstidende brugt over 200 millioner kroner på forundersøgelser og opkøb af 35 ejendomme i forbindelse med anlæg af en ny jernbane på Vestfyn og ved Vejle Fjord.

- Jeg går ind for, at opkøbet fortsætter. Vi er jo et politisk flertal, der står bag beslutningen. Det tager tid at gennemføre sådanne projekter, og i det ligger der, at man opkøber ejendomme, lyder det.

- Men jeg kan godt forstå, at borgerne bliver usikre, når regeringen går ind og skaber usikkerhed om Togfonden og skræmmer Dansk Folkeparti så meget, at DF er med til at skabe usikkerhed om Togfondens fremtid, siger han.

Udsigterne for Togfonden blev forringet markant, da regeringen i maj meddelte, at man ville skære op mod 21 af de 28,5 milliarder kroner, som et forlig mellem rød blok og Dansk Folkeparti ville investere i togdrift gennem fonden.

SF-ordføreren mener, at det er helt "utåleligt", at regeringen og Dansk Folkeparti (DF) dermed skaber usikkerhed, om hvorvidt projekterne bliver til noget eller ej.

- Det er pinligt at se på, hvor nemt det er at ryste DF, fordi der kommer lidt usikkerhed om økonomien i en kort periode, siger Karsten Hønge.

Han henviser til, at DF har udtalt skepsis over for, om de oliepriser, som den tidligere regering lagde til grund for finansiering af projektet, holder. Dermed kan nogle af projekterne, herunder Vejlefjordbroen, ende med ikke at blive til noget.

Karsten Hønge argumenterer for, at aftalen om finansiering af Togfondens projekter er "snu", fordi de huller, der måtte opstå med faldende oliepriser, dækkes af Finansloven, så der kan opretholdes et stabilt investeringsniveau.

- Jeg satser hårdt på, at projekterne bliver til noget, men det er svært, når vi har en regering, der opfører sig som jernbanesabotører, lyder det fra Karsten Hønge.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.