Det kan ikke passe, at danske lastbilchauffører nu også skal udfordres af billig arbejdskraft fra Filippinerne.
Derfor indkalder SF og Dansk Folkeparti nu transportminister Ole Birk Olesen (LA) til et samråd.
Det sker efter, at Avisen.dk har afsløret, hvordan danske vognmænd igennem selskaber i østeuropa og filippinske bureauer rekrutterer filippinske chauffører til Danmark.
- Vi vil kraftedme ikke finde os i, at det danske arbejdsmarked bliver undergravet på den her måde. Ét er chauffører fra Rumænien og Bulgarien, men nu også Filippinerne? Det bliver ministeren simpelthen nødt til at forholde sig til, siger Karsten Hønge, transportordfører i SF, til Avisen.dk.
Parat til at trodse EU
Så sent som i sidste uge fremlagde han sammen med transportordfører i DF, Claus Kvist Hansen, et forslag om at stramme reglerne for udenlandske vognmandsfirmaer, der kører i Danmark.
Man vil blandt andet stramme cabotagereglerne og kontrollen samt indføre permanente nummerpladescannere ved grænsen.
Men man er også parat til at gå længere end det.
Hvis effekten af de nuværende regler betyder filippinske chauffører i Danmark, så Karsten Hønge gerne helt nye regler, og at man selv indhenter arbejdstilladelser fremover.
- Vi bliver nødt til at lave et værn i Danmark. Så må EU komme efter os efterfølgende, siger Karsten Hønge.
- Ministeren må komme med initiativer, der kan sætte en stoppe for det her, siger han.
Rygtet var sandt
I fredags var politikeren med en langturschauffør til Italien, som havde budt på rastepladser fyldt med østeuropæiske chauffører. Polakkerne kunne fortælle om rumænere og bulgarere, der ikke længere fandt sig i så meget som før. Rygterne gik på, at det næste ville være filippinerne.
- Og knap en uge efter ser vi de endegyldige beviser for, at det er noget, der finder sted. Det er bare skræmmende. Og det er en kattelem, vi skal have sømmet til, fastslår Karsten Hønge.
Danmark skal systematisere overvågningen, give meget større bøder for overtrædelser, og så skal der køres sager mod de firmaer, der overtræder reglerne. Arbejdskraft fra Filippinerne når nye højder for social dumping i vognmandsbranchen, mener Karsten Hønge.
- En filippiner skal da ihvertfald ikke hjem om aftenen eller i weekenderne, for han har købt en flybillet til Europa. Du kan true med at sende ham hjem, men ham er der sgu nok ikke noget bøvl med, han kører bare igennem, siger han.