SAS' billige konkurrent havde et kanonår i luften
Det er gået ualmindeligt godt for lavprisselskabet Norwegian i 2015. Et milliardminus er vendt til stort plus.
Norwegian flyver med overskud.
Norwegian flyver med overskud. Foto: Creative Commons/Free


Lavprisselskabet Norwegian, der har vendt op og ned på det skandinaviske luftfartsmarked, kan gnide sig i hænderne oven på et stærkt 2015.

Omsætningen steg med 15 procent sidste år til 22,5 milliarder norske kroner, hvilket svarer til 17,5 milliarder danske kroner. Det blev vekslet til et resultat før skat på 75 millioner norske kroner efter et underskud i 2014 på voldsomme 1,1 milliard.

Faktisk kunne Norwegian have haft et overskud på 875 millioner norske kroner, hvis ikke man havde skullet lave en regnskabsteknisk nedskrivning for at sikre prisen på olie, selskabet endnu ikke har fået leveret.

- Vi går ind i 2016 med en favorabel brændstofpris og en af de yngste flyflåder i Europa, hvilket giver os en stor konkurrencefordel, skriver administrerende direktør Bjørn Kjos i regnskabet.

Norwegian fløj 25,8 passagerer i 2015, hvilket er en stigning på syv procent. Endnu vigtigere, set med regnskabsøjne, øgede Norwegian sin såkaldte loadfactor - andelen af fyldte sæder - til 86 procent. Det er en stigning på seks procentpoint.

Til sammenligning transporterede SAS i sit regnskabsår, der løb fra november 2014 til oktober 2015, 26,9 millioner passagerer og havde en load factor på 74,8 procent.

Norwegian, der i 2015 også startede langdistanceflyvninger til USA, blev samtidig bedre til at kradse penge ind fra kunderne.

Mens billetindtægterne steg med 14 procent til 18,5 milliarder norske kroner steg "andre indtægter fra passagerer", der dækker over alt fra øl på flyet til bagagegebyr, med en milliard norske kroner til 3,3 milliarder.

Desuden er Norwegian blevet mere effektive. Hvert af selskabets 105 fly var i luften 11,3 timer om dagen mod 11,1 timer året før.

- Det er et pænt regnskab fra Norwegian, hvor de har kunnet levere på antallet af passagerer og hæve billetpriserne, siger luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

Når direktør Bjørn Kjos kigger ind i 2016, er det dog ikke kun rosenrøde udsigter.

- Markedet i Norge er ramt af nedgangen i økonomien, og der er øget konkurrence i Danmark, skriver han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.