Er du hammertræt af at stå for bordpynten til julefrokosten, bage pølsehorn til sommerfest i børnehaven eller knokle rundt for bestyrelsen i grundejerforeningen?
Så er det nu, du skal høre efter. Kommunikationseksperten Michael Kold giver dig syv effektive råd til at slippe ud af de trælse opgaver.
Personer med meget empati skal læse ekstra godt med.
"Jo større omsorgsgen, og jo bedre man er til at sætte sig ind i andres situation og se på helheden, jo mere udsat vil man være for at havne med den slags opgaver, selvom man ikke har lyst," siger Michael Kold.
1. Det er bedre at forebygge end at helbrede.
Har du stået for julefrokosten de seneste tre år, og du kan se, hvor det bærer hen igen i år, så gør noget. Tag selv initiativ til, at I laver en turnus-ordning. Stil det som forslag på et møde. Det er trods alt svært for dine kolleger at argumentere for, at det SKAL være de samme, der tager slæbet hvert år.
2. Pas på dit kropssprog.
Din kollega stiller sig op på morgenmødet og siger, at I skal lave et festudvalg. Hvis du har øjenkontakt med hende og folder hænderne lidt på samme måde, som hun gør, mens du lytter, er du allerede rykket tre pladser frem mod festudvalget.
Du skal mismatche hendes kropssprog. Bind dine sko, se ud af vinduet, hav fokus på dig selv og ikke den, der taler. Så siger hele din krop, at "dét der er slet ikke noget for mig."
Jo bedre du er til at lytte, jo mere vil det virke som om, du er interesseret. Også selvom du bare lytter af høflighed.
3. Tænk på din kalender.
Når spørgsmålet: "Hvem kunne tænke sig at være med i udvalget?" er faldet, begynder den kritiske tavshed. I kigger alle sammen på hinanden, nogle kigger ned.
Du skal have fokus på, hvad du allerede har at lave. Spørg dig selv: Har jeg brug for endnu en opgave? For det eneste sted tiden går fra, er din fritid. Er svaret nej, så hold fast i det i hovedet.
4. Undgå medlidenhed.
Du må IKKE få medlidenhed med ham, der står for bordenden og skal bruge medlemmer til udvalget. Jo mere empati, du har, og jo mere du er vant til at gøre noget for andre, jo sværere vil det være for dig. Men det er ikke dit problem at redde ham ud af kniben. Hold ud og hold mund.
5. Lad dig ikke presse af, at andre peger på dig.
"Det vil du være rigtig god til", "Ja, du er så dygtig til det". Komplimenterne regner ned over dig, men formålet er at skubbe dig ind i festudvalget.
Sig fra. Se ordstyreren i øjenene og sig: Det kan jeg ikke/Det vil jeg ikke/Det har jeg ikke tid til/Det har jeg ikke lyst til.
Sig det til ordstyreren og ikke til de fem, der har foreslået dig. Så skal du diskutere med dem enkeltvis, og det bliver fem mod én.
6. Lad være med at argumentere.
Kom ikke med forklaringer: "Det kan jeg ikke, fordi at..." Forklaringen kan pilles fra hinanden og angribes.
7. Sig fra, selvom de vælger dig, mens du ikke er der.
Du kommer tilbage fra ferie og finder en mail om, at dine søde kolleger har tænkt på dig. De har sørget for, at du fik en plads i festudvalget, selvom du ikke kunne komme til det møde, hvor det blev besluttet.
Sig fra. Find den kollega, der stod for mødet og sig "Tak det er pænt af jer, at I syntes, jeg ville være god til det, men det har jeg ikke lyst til." Og lad være med at gå ind i diskussion om hvorfor, og hvad de dog så skal gøre.