Sådan renser du din Facebook for data-snyltere
Du skal ændre på mere end dine privatlivsindstillinger for at være sikker på Facebook. Ved du, hvem der har adgang til dine oplysninger?
Dine likes, personlige oplysninger og adfærd bruges til at målrette reklamer til dig på Facebook, så du køber mere.
Dine likes, personlige oplysninger og adfærd bruges til at målrette reklamer til dig på Facebook, så du køber mere. Foto: Colourbox/free


Du ved godt, at du skal passe på. Men har du tjekket op på sikkerheden på din Facebook-konto for nylig?

Virksomhederne står på lur for at få dig til at købe deres produkter, og de får fat i meget mere data om dig, end du tror. For helt at undgå Facebooks målrettede reklamer, skal du lade være med at have en profil. Men hvis du ikke ønsker at gå så langt, findes der alligevel nogle tip til at gøre det mere besværligt for dem at få fat i dine penge.

Et godt sted at starte er dine privatlivsindstillinger på Facebook. Hvem kan se hvad, og kan de se mere om dig, end de burde? Kig også på, hvilke spil og apps, du har brugt din profil til at logge ind på. Du har mulighed for at slette dem igen ved et enkelt klik, så de ikke længere kan tappe informationer om dig.

- Du bør installere så få apps som muligt, og når du gør, så vær opmærksom på, hvad du siger ja til, siger Shehzad Ahmad, der er bestyrelsesmedlem i Rådet for Digital Sikkerhed.

Konkurrencer på de sociale medier er svære at modstå, men er desværre også sat i verden for at få oplysninger ud af dig. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det sikkert også sådan. Lav research på dem, der udlodder præmien, så kan du finde ud af, om det er fup, forklarer Shehzad Ahmad.

- Og hvis du ikke har tid til at læse betingelserne for en app eller konkurrence, så lad være at installere eller deltage, siger Shehzad Ahmad.

Når dine oplysninger kommer i virksomhedernes hænder, er det mere end irriterende reklamer, der kan være konsekvensen. Gennem cookies, likes og de tilladelser, du giver gennem apps og lignende, afslører du meget om dine vaner og din adfærd, og det er lige præcis dét, virksomhederne håber på.

- Alle, der vil sælge noget, vil gerne kende dine forbrugsvaner, medievaner og hvor mange penge, du har råd til at bruge, siger Pernille Tranberg, der er dataetisk rådgiver og stifter af digital-identitet.dk.

Hvis du sidder på en Mac-computer, kan du opleve, at dine flybilletter er dyrere, end hvis du søgte efter dem på en PC. Virksomhederne ved, at du sandsynligvis har flere penge, når du bruger Mac, og derfor køber du stadig billetterne, selvom de skyder prisen i vejret, forklarer Pernille Tranberg.

For at blive mere usynlig for virksomhederne kan man slette alle sine likes på sin Facebookprofil og installere værktøjet Disconnect, som blokerer for cookies.

- Og det er værd at huske, at intet på Facebook er gratis. Du betaler med data om dig selv, siger Pernille Tranberg.

Gode råd, der hjælper dig med sikkerheden

 

  • "Wickr" er et godt alternativ til Messenger-appen. Forskellen er, at Wickr kører uden om Facebook og ikke har adgang til for eksempel dine kontakter på telefonen.
  • Disconnect.me er et blokeringsværktøj mod cookies.
  • I stedet for Google og Bing kan du anvende søgemaskiner som StartPage og DuckDuckGo, som ikke tracker dig.

 

Kilde: digital-identitet.dk

UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.