Sådan får du familien til at spise sundt
Flere og flere danskere går op i sund mad i hverdagen. Er din familie ikke kommet med på bølgen, er her en række gode råd.
Kan du afse tid til det i den daglige tidsplan, er det altid en god idé at inddrage børnene i madlavningen.
Kan du afse tid til det i den daglige tidsplan, er det altid en god idé at inddrage børnene i madlavningen. Foto: /free


Hvis du i de senere år er begyndt at gå mere op i, hvad du spiser, er du ikke den eneste.

En ny befolkningsundersøgelse, der er foretaget af Epinion for Karolines Køkken, viser, at fire ud af ti danskere går mere op i at spise sund mad i hverdagen, end de gjorde for bare tre år siden.

Er du en af dem, der stadig ikke har ændret de usunde spisevaner eller kæmper med at ændre familiens spisevaner, er her en række gode råd, du kan følge.

Undersøgelsen viser nemlig, at tre ud af fire danskere mener, at det vigtigste ved sund mad er, at det smager godt, samt at det er varieret.

Netop variationen eller mangel på samme er udfordringen for ernæringsekspert Karina Kongsted, når hun hjælper danskere til sundere kostvaner i sin konsultation i Aarhus.

- Folk har høje ambitioner for deres kost, men når hverdagen melder sig, hvor man ikke har alverdens tid til madlavning, går det galt. Så ender man med at lave det sædvanlige, siger hun til Ritzau Fokus.

Hos Karolines Køkken glæder leder Tove Færch sig over danskernes interesse i sund mad, men hun får også øje på nogle problemer.

- Vi kan se, at folk tror, mad er sundt, bare fordi de selv har lavet det, eller alene fordi de laver det af økologiske produkter. Men man kan sagtens lave usund hjemmelavet mad af økologiske varer, siger hun til Ritzau Fokus.

Hun mener, at det i sidste ende handler om, hvordan man er opdraget rent gastronomisk, og at nogen derfor har langt bedre forudsætning for at leve sundt.

- Det handler ikke bare om, at Karolines Køkken laver en ny "sund" variant af noget, for det er sundt nok i forvejen - det handler om at ændre syn på, hvad sund mad er, siger Tove Færch.

Netop det konservative syn på maden kender Karina Kongsted godt fra sin konsultation.

- Mange er meget kødkonservative og bryder sig ikke om fisk og mange former for grøntsager. Det handler om, at de ikke ved, hvad de skal gøre ved det, og så laver de den ene ret, de kender, som de så bliver trætte af, forklarer hun.

Det handler altså om, at lade sig inspirere til nye retter. Skal man have hele familien med på en ny, sundere linje, handler det også meget om, hvordan man "sælger" maden - særligt til de yngste i familien.

- Man skal være et godt forbillede for sine børn. Så det nytter ikke, hvis den ene forælder ikke bakker op. Man skal tale pænt om maden, være et godt forbillede, og så skal man ikke lægge et unødvendigt pres på børnene for at spise det, siger hun.

Børn skal i stedet have en oplevelse af, at de spiser det frivilligt, fordi de har lyst. Her hjælper det, at de selv har været med til at lave maden, anbefaler hun.


Gode råd om sund mad:

- Sæt dig ét mål ad gangen, når du vil ændre kostvaner. Det giver en langt større sandsynlighed for at ændre kostvanerne med succes.

- Jo tidligere dine børn bliver præsenteret for grøntsager, desto nemmere er det at få dem til at spise det.

- Find gode, velsmagende retter, der ikke tager længere tid at lave, end du plejer at bruge i køkkenet. Tidspres er en væsentlig årsag til, at de sunde vaner ryger sig en tur.

- Variation er sammen med smagen det vigtigste i undersøgelsen, hvis vi skal spise sundere. Derfor er dine evner i et køkken en væsentlig del af det at leve sundere.

- Sund mad er ikke 100 procent det samme som slankende mad. Bliv derfor ikke skuffet, hvis din nye livsstil ikke får kiloene til at rasle af.

Kilder: Karolines Køkken og Karina Kongsted

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.