Sådan får du dit barn til at spise grønt
Størstedelen af danske børnefamilier får slet ikke nok grøntsager. Det er forældrenes skyld, mener ekspert.
Hvis børnene får lov at være med, når maden skal laves, er chancen for at de spiser grøntsager meget større. Arkivfoto
Hvis børnene får lov at være med, når maden skal laves, er chancen for at de spiser grøntsager meget større. Arkivfoto Foto: Colourbox/free


Udvikler aftensmaden sig til en kamp, hvis der ligger en bunke broccoli eller blomkål på dit barns tallerken?

Så er du ikke alene. Mange forældre giver nemlig efter for børnenes brok og undgår frugt- og grøntrækkerne, når de handler.

En ny undersøgelse fra Gartneribrugets Afsætningsudvalg viser, at 85 procent af børnefamilierne får under halvdelen af den anbefalede daglige mængde frugt og grønt. Over en tredjedel siger, at det er fordi, "min husstand ikke vil spise grøntsager".

- Når man præsenterer børn for en grøntsag, de ikke har lyst til at spise, og de siger "nej" den første eller anden gang, så giver mange op og stopper med at præsentere børnene for den grøntsag. Og det er rigtig ærgerligt, siger Line Damsgaard, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, til Ritzau Fokus.

Hun fortæller, at man skal smage mad mellem 8 og 10 gange, før man har vænnet sig til det - og derfor giver forældrene altså alt for hurtigt op.

- Man skal blive ved uden at presse. Blive ved med at spørge "har du ikke lyst til at smage?" på en opmuntrende måde. Man skal ikke spørge hver dag, men med jævne mellemrum. Tålmodigheden belønner sig i sidste ende, siger hun.

De fleste børnefamilier har kun gulerødder, ærter, majs, salat og tomater i køleskabet, fordi det er de kendte og trygge grøntsager. Men børnene kan sagtens lokkes til at spise andre grøntsager, hvis de præsenteres rigtigt.

- Smag er afgørende, og der er så mange grøntsager, der ikke smager af noget, hvis de for eksempel ikke er i sæson. Børn er altså ikke mere konservative end forældrene, så hvis de får en god smagsoplevelse, kan det være nøglen til at ændre vanerne, siger kok Katrine Klinke til foodculture. Hun har skrevet flere kogebøger målrettet til børnefamilier.

Og specielt forældrene spiller en stor rolle, når børnene skal øse rosenkål eller bønnespirer op på tallerkenen.

- Forældrene skal være det gode eksempel. For hvis de også sidder og vrænger på næsen og heller ikke smager på maden, så smitter det rigtig meget af på børnene. Derfor er den positive stemning rundt om bordet noget af det vigtigste, siger Line Damsgaard.

Hun fortæller, at der er rigtig meget inspiration til børnevenlige grønne retter på nettet, eksempelvis på Landbrug og Fødevarers to sider Voresmad.dk og Sæson.dk.

Sådan får du grøntsager i ungen
  • Giv ikke op med det samme, når børnene siger nej. Bliv ved at præsenter dem for maden med jævne mellemrum og husk at opmuntre dem til at smage.
  • Vær det gode eksempel som forælder. Hvis du heller ikke vil smage på maden, smitter det af på børnene. Tal pænt om maden, og hav en positiv indstilling til måltidet.
  • Præsenter grøntsagerne på en pæn måde. Skær det ud i stave eller på andre måder, så det ser godt og indbydende ud.
  • Lad flere børn spise sammen. Hvis kusinen er rigtig god til at spise grøntkål, så sæt dem sammen, så det gode eksempel smitter af.
  • Lad børnene være med i køkkenet, så de selv kan se, hvordan maden bliver til og hjælpe til. Så har de også mere lyst til at spise maden, når den bliver serveret.

Kilde: Line Damgaard

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.