Så mange kilo koster julen på sidebenene
Danskernes madglæde i december sætter sig på maven. De berømte julefrokoster øger vægten, men også risikoen for livsstilssygdomme.
Hvis du ønsker at holde kalorieindtaget nede i juletiden, så er det eksempelvis en god idé at vælge sild og laks i stedet for paneret fisk.
Hvis du ønsker at holde kalorieindtaget nede i juletiden, så er det eksempelvis en god idé at vælge sild og laks i stedet for paneret fisk. Foto: Colorbox/COLOURBOX.COM


Risalamande, flæskesvær og andesteg. Den klassiske danske julemad er fed, og der er rigelig af den.

Det kan ofte aflæses på badevægten. December er den måned, hvor danskerne lægger sig mest ud og hober op på julesulet som resultat af de mange julefrokoster og den uendelige strøm af julekonfekt.

- I julemåneden ser vi et gevaldigt ryk af folk, der tager meget på, i forhold til hvad de gør resten af året. Og når vi tager på som følge af julefrokosterne, så sætter fedtet sig på maven, der er et af de uheldige og farlige steder, fortæller projektleder, Morten Zacho, for Center for aktiv sundhed på Rigshospitalet, til Newspaq.

De ekstra kilo øger risikoen for sukkersyge, hjerte-kar-sygdomme og blodpropper, advarer Morten Zacho. Og det er ikke så få af de usunde kilo, der ender på de danske maver.

- Hvis man ikke tænker på, hvad man putter i munden fra første december og året ud, ender det nemt med, at man tager fire-fem kilo ekstra på, siger klinisk diætist Anke Andresen Hagen fra Diætisterne på Frederiksberg til Newspaq

Ifølge Morten Zacho er julefrokosten et af de steder, hvor man ender med at tanke godt op på kalorierne, og her spiller snapsen en stor rolle.

- Alkohol fjerner hæmninger. Både i forhold til, hvad der kommer ud af munden, men også hvad vi putter i den. Traditionsmæssigt spiser vi rigtig, rigtig meget mad til julefrokosten, men det er svært at lade være, når alkoholen er kommet indenbords, siger Morten Zacho.

Anke Andresen Hagen understreger dog, at danskernes hang til julemad varierer.

- Det er selvfølgelig individuelt, hvor meget man spiser til en julefrokost, men det kan nemt komme op på omkring 2000-2500 kalorier, eller hvad svarer til en hel dags forbrug på et enkelt måltid, siger hun.

Derfor anbefaler hun, at man spiser laks og sild frem for paneret fiskefilet og det fede kødpålæg - og at man går efter det magre køb frem for ribbensstegen og sylten.

Det er dog ikke den enkelte julefrokost, der får kaloriebudgettet til at skride, fortæller diætisten.

- Hvis man spiser fornuftigt i hverdagene, er det ikke den enkelt julefrokost eller juleaften, der har den store betydning. Så kan vægtøgningen efter jul begrænses til et kilo eller to, siger Anke Andresen Hagen.

Også Morten Zacho påpeger, at de gode vaner i hverdagen er vigtige at holde, selvom det er svært i julemåneden.

- Mange vælger motionen fra i december. Men hvis man holder fast i ens rutiner, kommer man hurtigt over julefedtet, og man sænker risikoen for livsstilssygdommene, siger Morten Zacho.

To stykker røget laks indeholder cirka 100 kalorier, mens et stykke flæskesteg indeholder det dobbelte.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.