Så mange kalorier er der i dit juleslik
Hylderne i supermarkederne bugner af syndige sager. Men hvor stor forskel er der egentlig på julegodterne?
Pas på med mængderne, når du køber julegodter. De fleste kan nemlig ikke holde igen, når først de søde sager er kommet indenfor døren.
Pas på med mængderne, når du køber julegodter. De fleste kan nemlig ikke holde igen, når først de søde sager er kommet indenfor døren. Foto: /free


Skumslik, marcipan og lakridskonfekt. Julens komme er en kærkommen undskyldning for at svælge i søde sager, og udvalget af juleslik i supermarkederne er enormt.

Men hvis man fortsat gerne vil holde den slanke linje, selvom julen står for døren, kan der være kalorie-økonomi i at kende indholdet af ens foretrukne julegodter. Det fortæller Lene Sølvkær Nielsen, der er klinisk diætist:

- Kalorier i juleslik løber hurtigt op, og i marcipan er der for eksempel 500 kalorier i 100 gram. Det svarer til det kvarte af en kvindes anbefalede kalorieindtag om dagen, siger hun til Ritzau Fokus.

De klassiske julegodter som marcipan og nougat er også de helt store sværvægtere, når det kommer til kalorier.

Nougat indeholder hele 550 kalorier per 100 gram. Til sammenligning skal en gennemsnitlig kvinde indtage 2000 kalorier om dagen og en mand 2500.

Vil man gerne spare lidt på kalorierne i juleregnskabet, anbefaler diætisten, at man ikke kun kigger på kalorieindholdet per 100 gram, når man køber godter.

Mange poser skriver, hvad kalorieindholdet er i ét stykke, men heller ikke dette tal, skal man lade sig lokke af. For eksempel er der 76 kalorier i én af de populære snebolde, men man køber jo ikke en enkelt snebold - man køber en pose med 10.

- Hvis man køber 10, så spiser de fleste jo 10. Derfor er angivelsen af kalorier per 100 gram heller ikke til megen nytte, hvis der er 200 gram i posen, for det gælder generelt for danskerne, at vi spiser hele posen, når først vi er gået i gang, fortæller Lene Sølvkær Nielsen.

Derfor anbefaler hun altid, at man køber så små portioner, som muligt, når der skal handles godter hjem til privaten. Og så skal man i øvrigt vælge det, man allerbedst kan lide.

Desuden kan det være en god idé at supplere op med klementiner og appelsiner ved siden af lakridskonfekten, juleflæsket og nougaten.

Det mener kokken Louisa Lorang:

- Hvis man sørger for, at julegodte-bordet er fyldt op med tørret frugt, mørk chokolade og måske en hjemmelavet marcipan, bliver det både sundere, og så slipper du også for en masse tilsætningsstoffer, siger hun.

Lorang foretrækker selv at lave sine godter, for eksempel af tørret frugt.

- Figner dyppet i mørk chokolade smager helt fantastisk og er et sundere alternativ til eksempelvis nougat, anbefaler hun.

Men man kan stadig godt skelne til kalorieindholdet, når juleklokkerne bimler.

100 gram snebolde indeholder 505 kalorier, fyldte chokolader indeholder 47 kalorier per styk - 470 per 100 gram og lakridskonfekt 366 kalorier per 100 gram.

Lav din egen marcipan:

- Blend smuttede mandler i en foodprocessor med en smule agavesirup, til massen kan samles.

- Du kan eventuelt give ekstra smag med pistacienødder eller lakridspulver.

- Marcipanen kan holde sig omkring fire dage i køleskabet og kan bruges til konfekt.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.