Så let bytter du kulhydraterne ud med grønt
Bloggeren Madbanditten deler sine tips til at give aftensmaden et boost ved at skift næringsfattige kulhydrater ud med grønne lækkerier.
Skift pastaen ud med grøntsager. Det er et af eksemplerne på, hvordan du nemt kan skifte de næringsfattige kulhydrater ud med grønne lækkerier.
Skift pastaen ud med grøntsager. Det er et af eksemplerne på, hvordan du nemt kan skifte de næringsfattige kulhydrater ud med grønne lækkerier. Foto: Www.colourbox.com/Free


Drømmer du om en dryppende gang pommes frites eller tommelfingertyk pasta i snoede bånd - altså lige indtil samvittigheden tager over og sender dig ned i grøntsagsafdelingen i stedet?

Så har Jane Faerber, som står bag den succesfulde blog Madbanditten, gjort benarbejdet for dig og testet sig frem til smagfulde alternativer til kulhydrater, som tilfredsstiller de syndige smagsløg.

- Det handler ikke om askese eller om at sidde og gnaske i kedelige grøntsager. Det handler om, at vi fjerner noget relativt næringsfattigt og i stedet lægger noget næringsrigt til i form af grøntsager. På den måde får vi faktisk både bedre smag og mere næring for pengene, forklarer Jane Faerber og tilføjer:

- Tricket er, at disse ting ikke spises alene men med en god fed sovs. Når vi ikke får kalorier fra de normale stivelseskilder, henter vi i stedet energi og mæthed i en god fed sovs. Vi vil jo ikke gå sultne fra bordet.

Her får du hendes smagfulde alternativer, som propper dit måltid med gode grøntsager.

1) Pasta

Det tager ikke mere end et par minutter at koge en stor portion pasta og bum: Så er der mad. Men selv om det er let at lave, ligger det ofte rigtig tungt i maven bagefter.

Jane Faerbers alternativer giver en god bund i maven, uden at du behøver smide dig på sengen bagefter.

Har du en spiralizer eller et juliennejern, kan du hurtigt omdanne en halvtræt squash til bølgende spaghetti.

Butternut squash - som på trods af navnet altså er et græskar - er også et lækkert alternativ til pasta. Skær den hårde skal af og brug julienneskæreren til at lave lange, tynde strimler. Den kan enten spises rå, overhældes kort med kogt vand eller sauteres på panden for eksempel med smør, hvidløg og rosmarin.

2) Ris

En vaskeægte klassiker på Jane Faerbers blog er blomkålsris. Riv et blomkålshoved på et rivejern, så du får små rislignende stykker ud af det, og brug det i klassiske risretter.

- Serverer jeg en traditionel ret som boller i karry men med blomkålsris i stedet for almindelige ris, så labber ungerne blomkålsrisene i sig på grund af den gode karrysovs. Smagen sidder jo i sovsen, ikke i risene. En god pesto og lidt revet parmesan eller hurtigt vendt med smeltet smør og hvidløg på panden er det, der giver smagen til pastaerstatningerne, forklarer madbloggeren.

3) Fritter

Vil du servere smagsdryppende fritter, så prøv at bruge bønner, broccoli eller hokkaidogræskar. Skær grøntsagerne ud i passende stykker, og vend dem i olie eller smeltet smør. Krydr dem med salt og eventuelt spidskommen eller chili. Bag dem 20-30 minutter i ovnen.

- Fritterne serverer jeg altid med en dip lavet af en god mayonnaise blandet med røget paprika eller et andet yndlingskrydderi, fortæller Jane Faerber.

Nem squashghetti med bacon:

- Steg en pakke bacon sprødt på panden.

- Riv en squash til strimler og vend det rundt i herligheden, så stegefedtet fordeler sig.

- Smid et par tomater på panden og server retten med frisk basilikum.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.