Professor afliver myter om rygsmerter
Fordomme om rygsmerter lever i bedste velgående blandt danskerne, selvom videnskaben for længst er kommet videre.
Dit kontorarbejde giver dig ikke dårlig ryg. Det gør din manglende fysiske aktivitet i fritiden til gengæld.
Dit kontorarbejde giver dig ikke dårlig ryg. Det gør din manglende fysiske aktivitet i fritiden til gengæld. Foto: Colorbox.dk/free


Frygter du stadig, at du kan få varige smerter i ryggen ved at sidde forkert på din kontorstol, bruge iPaden for meget eller sove forkert? Forskning i varige rygsmerter har i det seneste årti gjort op med mange fordomme om rygsmerter. Men myterne lever stadig videre blandt danskerne.

- Der er enormt mange rygter om, at hvis man har et stillesiddende arbejde, har man en øget risiko for at få ondt i ryggen. Det passer simpelthen ikke. I 70'erne og 80'erne havde man den store ergonomiske bølge, hvor man skulle sidde på en helt bestemt måde. Det er man gået væk fra i dag, for det forebygger ingenting, siger forskerprofessor Jan Hartvigsen, der forsker i rygsygdomme ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

Han peger på at en sund livsstil generelt er langt vigtigere end at sove eller sidde på en bestemt måde:

- Oplever man rygsmerter efter, at have sovet eller løftet forkert, vil det gå over efter et par dage, hvis man ændre på det. Det giver ikke varige rygsmerter, siger han.

Den viden er bestemt ikke ny, men fortællingen om den hænger ved hos danskerne:

- Når folk får ondt i ryggen, gætter de selvfølgelig på, hvordan det kan være sket. Her er de nok hurtige til at give en forkert sidde- eller liggestilling skylden, siger kiropraktor Anders Jørgensen.

Ifølge ham sker de bedste fremskridt, når patienten er aktiv med bevægelse og motion. Det kan lyder logisk, men sådan har det ikke altid været.

Man skal faktisk ikke længere tilbage end 90'erne før holdningen var en helt anden:

- Dengang sagde man til folk, at de skulle lægge sig i sengen, til deres rygsmerter var væk. I dag ved vi, at det kun gør det hele værre, siger han.

Dengang troede man også, at rygsmerter kommer med alderen. I dag ved man, at rygsmerter kan komme allerede i teenagealderen og er ganske udbredt blandt unge i 20-30 års alderen.

Ifølge Jan Hartvigsen er det en af de nye udfordringer, at få undersøgt hvorfor unge helt ned i folkeskolealderen kan døje med rygsmerter, men at give deres brug af iPad skylden, findes der ingen forskning, der underbygger, siger han.

Fakta og fordomme om rygsmerter:

1. Din ergonomiske seng eller kontorstol forebygger ikke rygsmerter.

2. Læg dig kun syg til den værste smerte er ovre. Aktivitet helbreder hurtigere.

3. Rygsmerter kommer ikke med alderen. Det kan følge dig hele livet.

4. Folk med varige rygsmerter døjer ofte med andre sygdomme som diabetes og stress.

5. Der findes ikke beviser for, at man får varige rygsmerter af at bruge iPad eller sove i en forkert stilling.

6. Bedste forebyggelse er en sund livsstil med hyppig motion, sund mad, nul cigaretter og moderat indtag af alkohol.


Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.