HOSPITALER I KRISE
Oversygeplejerske på Riget: Sikkerheden kan være udfordret
En oversygeplejerske fra Rigshospitalet mener, at patientsikkerheden i perioder kunne være bedre på afdeling 4141, der behandler patienter med alvorlige lunge- og hjertelidelser.
På afdeling 4141 på Rigshospitalet behandler personalet blandt andet patienter med knivstik som de her. Men de ansatte har ikke altid fået den nødvendige psykiske førstehjælp efter traumatiske hændelser. Derfor har Arbejdstilsynet givet afdelingen flere løftede pegefingre i form af påbud.
På afdeling 4141 på Rigshospitalet behandler personalet blandt andet patienter med knivstik som de her. Men de ansatte har ikke altid fået den nødvendige psykiske førstehjælp efter traumatiske hændelser. Derfor har Arbejdstilsynet givet afdelingen flere løftede pegefingre i form af påbud. Foto: Bax Lindhardt/Arkiv/Scanpix


Ole Sigfred Petersen har arbejdet på Rigshospitalet i seks år.

Han er oversygeplejerske på afdeling 4141, der har fået to påbud af Arbejdstilsynet i 2014.

Sammen med den ledende overlæge er det Ole Sigfreds ansvar, at det fysiske og psykiske arbejdsmiljø lever op til lovens krav.

LÆS OGSÅ: Sygeplejersker på Riget: "Heldigt, at patienten ikke døde"

Men det kan ifølge oversygeplejersken være svært, når for eksempel 10 sygeplejersker stopper inden for kort tid. Konsekvensen er, at der skal løbes ekstra stærkt, og det går sommetider ud over patienterne, fortæller han.

- Patientsikkerheden kan i enkelte tilfældet være udfordret. Udfordringerne kan for eksempel være sygemeldinger blandt sygeplejerskerne og mange akutte patienter, siger oversygeplejerske Ole Sigfred Petersen fra afdeling 4141, der primært tager sig af patienter med alvorlige lunge- og hjertelidelser.

Han uddyber:

- Dårlige patienter kan ikke sendes væk, så sommetider er vi tvunget til at have en pragmatisk tilgang til tingene.

De syge og sommetider døende patienter stiller høje følelsesmæssige krav til personalet. Arbejdstilsynet har vurderet, at den psykiske førstehjælp til blandt andre sygeplejersker har været for ringe.

LÆS OGSÅ: Tina fra 4141: Det tager tid at heale et sygt arbejdsmiljø

I påbuddet fra september 2014 skriver myndigheden blandt andet følgende:

"Medarbejderne oplyser, at de skal have hjælp og støtte fra en makker, men at det sker, at makkeren har så travlt, at det ikke er muligt, og at der ikke er tid til at læse manualen til maskinen, som de ikke er instrueret i. Efter sådan en vagt kan man godt tænke: 'Det var heldigt, at patienten ikke døde.' (...)"

Stor bunke opsigelser presser personalet

Afdeling 4141 er langt fra den eneste afdeling på Rigshospitalet, der har fået påbud af Arbejdstilsynet.

Afdelingen for for tidligt fødte børn - den såkaldte neonatal-afdeling - har for eksempel også fået et påbud.

LÆS OGSÅ: Nyuddannede passer for tidligt fødte børn alene

På landsplan har Arbejdstilsynet uddelt 101 påbud på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø i sundhedssektoren. Myndigheden har haft særligt fokus på sundhedsvæsnet, efter at daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) iværksatte en særlig indsats netop i forhold til psykisk arbejdsmiljø i det offentlige.

Særligt belastende forløb på 4141

 

Ifølge Arbejdstilsynet er der flere ting, der belaster personalets psyke på afdeling 4141 på Rigshospitalet:

 

* Akut traumatiserede patienter (der kan være politi på afdelingen, og journalister ringer for at få oplysninger)

* Patienter med cystisk fibrose, der lungetransplanteres (patienter, der ikke får nye organer i tide dør - "der er ikke flere muligheder for behandling, og derfor er angsten udtalt")

* Skudtraumer og knivstik (pårørende, der fylder qua deres relation til rocker- eller bandemiljøet)

* Børn, der har fået noget galt i halsen eller er fladet fra højden, og som dør i forløbet

 

Kilde: Arbejdstilsynet

 

UDVID

På afdeling 4141 hænger arbejdspresset ifølge oversygeplejersken sammen med, at opsigelser sommetider kommer i bunker.

- For at afdelingen fungerer godt, skal udsving i forhold til opsigelser minimeres. Det er der, belastningen er. Vi kan jo ikke lukke ned for aktiviteten, fordi en større gruppe sygeplejersker siger op på samme tid, forklarer Ole Sigfred Petersen.

Afdelingen tilpasser dog i perioder aktiviteten til bemandingen for at mindske belastningen på personalet.

LÆS OGSÅ: Er du tryg ved kvaliteten på sygehusene, minister? Nej...

Oversygeplejersken er enig med tillidsrepræsentant Tina Hansen i, at det for tiden er hårdt at være på afdelingen, selvom ledelsen gør, hvad den kan for at løse problemet.

- Sommetider er det ekstra belastende, og det siger jeg ikke for at bortforklare noget. Det tager en måned at sige op, men det tager to-tre måneder at ansætte og mindst otte uger at introducere nye til afdelingen. Det tager lang tid at dække hullerne, når mange siger op næsten samtidigt, siger han.

"Vi har stadigvæk problemer"

I forhold til den manglende systematik med hensyn til den psykiske førstehjælp erkender oversygeplejersken, at der har været et problem, men han mener, at afdelingen er gået langt for at løse problemet.

- Vi har stadigvæk problemer, men nu har vi det rigtige værktøj til at forsøge at løse det, siger Ole Sigfred Petersen og understreger:

- Det er et vilkår, at vi til tider rammes af mange opsigelser, og det kan vi ikke lave om på. Men vi kan øge opmærksomheden på vilkåret, og det har vi gjort.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.