Opråb: Husk dine kollegaer og den gode opførsel
Vis hensyn og husk at anerkend dine kollegaer. Der er mange ting, du kan gøre for at gøre arbejdsdagen bedre for alle.
Vis hensyn og husk at anerkend dine kollegaer. Der er mange ting, du kan gøre for at gøre arbejdsdagen bedre for alle.
Vis hensyn og husk at anerkend dine kollegaer. Der er mange ting, du kan gøre for at gøre arbejdsdagen bedre for alle. Colourbox


Der er plads til forbedringer, når det kommer til vores opførsel og de sociale spilleregler på de danske arbejdsplader mere generelt.

Sådan lyder opsangen fra foredragsholder og forfatter Gitte Hornshøj.

- Det virker som om, vi har glemt, hvad det vil sige at tage hensyn. Hævesænkeborde og frugtordninger gør det ikke alene. Det er vigtigt, vi hver dag tænker på vores måde at møde andre. Hvordan vi byder ind – eller omvendt ikke gør det. Det lyder måske banalt, men folk glemmer det, siger hun til Avisen.dk.

Ifølge Gitte Hornshøj, der blandt andet står bag bogen Respekt! Takt og tone og kunsten at omgås andre mennesker’, starter det hele ved, at vi hilser på vores kollegaer, når vi møder ind om morgen, og at vi sender et smil, når vi møder hinanden i løbet af dagen.

- Det behøver ikke altid være verbalt, men det er vigtigt, at vi viser, at vi ser vores kollegaer. Den måde, vi opfører os på, påvirker jo omgivelserne, forklarer hun.

Gitte Hornshøj mener, at det fortsat er efterdønningerne af krisen, der spiller ind, når vi som kollegaer glemmer at se ud over egen næsetip.

- Når vi glemmer at anerkende vores kollegaer og overser dem i det daglige, kan det betyde, at vedkommende går med en klump i maven og tænker over, hvorfor vedkommende blev overset. Det dræner på energien, for vi er meget nærtagende – og måske mere end nogensinde nu, fordi vi er bange for at miste vores job i en tid, hvor de ikke hænger på træerne, siger hun.

Gitte Hornshøj understreger, at det næppe er af ond vilje, at mange går med skyklapper, når de er på arbejde.

- Viljen til at opføre sig ordentligt er der. Og hvis man spørger folk, vil de også synes, at de gør det. Men min erfaring siger bare, at der findes masser af eksempler på, at det ikke sker alligevel, siger hun.

Herunder kan du læse Gitte Hornshøjs 3 råd til, hvordan du bliver en bedre kollega.

Tænk over alle dine signaler

Som medarbejder kommunikerer du langt mere, end du sikkert tror. Tænk ikke kun over, hvordan du taler til dine kolleger på arbejdspladsen, men også over dit non-verbale kropssprog. Et smil kan gøre en kæmpe forskel.

Anerkend dine kolleger

Dine kolleger kan som alle andre både have gode og dårlige dage. Hvis du har på fornemmelsen, at en kollega er stresset, er du udslagsgivende, hvis du spørger ind og viser, at du er klar til at hjælpe. Du anerkender samtidig din kollega ved at rose en god indsats.

Tag initiativ til socialt samvær

På mange arbejdspladser er fredagsøllen afskaffet, og det sociale samvær uden for jobbet begrænser sig til julefrokosten. Som udslagsgivende medarbejder er du katalysator for, at I som medarbejdere også kan tale om andet end arbejde - og at I indimellem gør det udenfor arbejdstiden.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.